De omzet van lederwarenmerk Hermès klom in het eerste kwartaal met een derde. Er was opvallend meer vraag naar mode(accessoires) en horloges in de Verenigde Staten en Europa.
Honger naar luxe
2022 is goed begonnen voor luxehuis Hermès: de omzet steeg met 33% tegenover dezelfde periode vorig jaar en klom zo tot bijna 2,8 miljard euro. Vooral in de VS en Europa veerde de vraag op, met groeipercentages van meer dan 40%. Alle afdelingen van het modehuis deden het goed, maar de groei in de divisie prêt-à-porter en accessoires (+44%) was volgens CEO Axel Dumas opmerkelijk. Ook de afdeling horloges pluste met 62%, dankzij de lancering van een nieuw model.
De verkoop in de winkels versnelde met een stijging van 28%. Het netwerk bleef zich ontwikkelen met winkelopeningen en -uitbreidingen, terwijl wereldwijd ook meer op onlineverkoop werd ingezet. Azië profiteerde in het begin van het jaar van een zeer goed Chinees Nieuwjaar. Vooral Thailand, Singapore en Australië deden het goed. De omzetstijging van 20% (zonder Japan) werd niettemin getemperd door nieuwe lockdowns in China sinds half maart.
Hermès heeft dus vertrouwen in de toekomst, “ondanks de nog steeds onzekere context”, en doet bijkomende investeringen in het aantrekken van nieuw talent. Zo biedt het luxemerk in bijna alle Franse regio’s voortaan opleidingen in lederbewerking aan. De verschillende filialen van de ‘École Hermès des savoir-faire’ leveren een door de Franse Nationale Onderwijsautoriteit erkend diploma af. Hermès stelt vandaag 17.600 mensen tewerk, duizend meer dan een jaar geleden.