Tesco heeft er een sterk 2021 op zitten: de winst voor belastingen verdrievoudigde zelfs. Toch waarschuwt de Britse supermarktreus voor de grote onzekerheid en sterke prijsinflatie dit jaar.
Weer minder e-commerce
Het gebroken boekjaar 2021/2022 – het jaar tot eind februari – was een succes voor supermarktgroep Tesco: de omzet uit retail steeg met 6% tot 61,3 miljard pond (74 miljard euro) en de Britse marktleider won er nog marktaandeel bij. Ook de winst steeg spectaculair: de winst voor belastingen klokte af op 2 miljard pond (2,5 miljard euro), liefst drie keer meer dan een jaar eerder. De operationele winst uit de retailactiviteiten steeg met 35%, vooral omdat de hoge coronakosten wegvielen (zoals veiligheidsmaatregelen en extra personeel) en het winkelgedrag weer normaliseerde.
Een gevolg van die normalisering is wel dat de onlineverkoop terugviel: de omzet uit e-commerce daalde in de Britse thuismarkt met 6,5% doordat klanten terugkeerden naar de winkels. In vergelijking met pre-coronajaar 2019 bleef de onlineverkoop weliswaar 66% hoger. Tesco verwerkte vorig jaar gemiddeld 1,2 miljoen orders per week.
Prijzen in toom houden
Voor dit jaar tempert CEO Ken Murphy meteen de verwachtingen: hij gaat nu uit van een winst tussen de 2,4 en 2,6 miljard pond, minder dan de 2,84 miljard pond die analisten vooropstelden. Murphy heeft het over grote onzekerheden die wegen op het bedrijf: de CEO verwijst daarmee naar de oorlog in Oekraïne, maar ook naar de sterke inflatie en stijgende kosten. Zeker in het Verenigd Koninkrijk is de concurrentie van discounters Aldi en Lidl groot, wat traditionele supermarkten ertoe noopt de prijzen laag te houden.
“Het is duidelijk dat de externe situatie de afgelopen maanden uitdagender is geworden. In een moeilijke context voor onze klanten en met huishoudbudgetten die onder druk staan, zijn wij hypergefocust op het onder controle houden van de kosten van de wekelijkse boodschappen – door nauw samen te werken met onze leveranciers en door alles te doen wat in ons vermogen ligt om onze eigen kosten te verlagen”, stelt de topman. Het bedrijf zal tegelijk nog 750 miljoen pond van zijn eigen aandelen terugkopen om de beurswaarde op te krikken.