Chinese lockdowns, inflatie en de oorlog in Oekraïne kunnen LVMH voorlopig niet deren: de luxegroep gaat verder op zijn elan en publiceert opnieuw beter dan verwachte cijfers. Toch klinkt er ook een waarschuwing.
Dubbele cijfers
Zelf spreekt LVMH van “een goede start van het jaar tegen een achtergrond van aanhoudende verstoring door de gezondheidscrisis en getekend door de dramatische gebeurtenissen in Oekraïne.” De kwartaalomzet bedroeg 18 miljard euro, een stijging met 29% vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. Alle divisies groeiden met dubbele cijfers, behalve wijn en gedistilleerd – wegens bevoorradingsproblemen. De grootste uitblinker is de divisie mode en lederwaren met een omzetgroei van wel 35%.
Of het luxeconcern dat groeiritme ook gedurende de rest van het jaar zal kunnen volhouden, is een open vraag. In de huidige geopolitieke context en in het licht van de aanhoudende gevolgen van de pandemie, blijft LVMH naar eigen zeggen “zowel waakzaam als vol vertrouwen”. Financieel topman Jean-Jacques Guiony waarschuwt dat de vraag in China nu terugloopt als gevolg van de strikte lockdowns. Tegelijk verwacht hij dat de omzet zich snel zal herstellen zodra de situatie weer normaliseert.