De grootste en modernste Zara ter wereld? Die is voortaan te vinden in Madrid, aan de bekende Plaza de España. Ook zusterketen Stradivarius heeft er een nieuwe megawinkel.
Veel smartphone, weinig kassa
Voor Inditex is de belangrijkste winkelopening van dit jaar al achter de rug: Zara en Stradivarius openden hun deuren in de historische wolkenkrabber Edificio España in Madrid. Samen zijn de twee winkels goed voor een oppervlakte van liefst 9000 m², waarvan 5000 m² verkoopoppervlakte. Er werken 300 medewerkers van liefst twintig nationaliteiten.
Moederbedrijf Inditex pakt er vooral uit met een vernieuwd winkelconcept voor Zara: de nieuweling van vier verdiepingen heeft tal van nieuwigheden, die in de eerste plaats de kloof tussen online en offline zo veel mogelijk willen dichten. Zo wordt kassaloos shoppen er de norm, dankzij de ruime self-checkoutzone. Met de dienst Pay&Go kunnen shoppers mobiel afrekenen van overal in de winkel, door de QR-codes op kledingstukken te scannen.
Ook een paskamer of een product op voorhand reserveren kan vanuit de mobiele app, terwijl pakjes terugzenden voortaan mogelijk is zonder te moeten wachten op een medewerker. Wie binnenkomt, kan op zijn smartphone trouwens een gedetailleerde kaart van de winkel raadplegen. Op zoek naar een bepaald kledingstuk of een favoriet item? De kaart toont waar het zich in de winkel bevindt.
Lingerie voor het eerst fysiek
In de Zara-winkel zijn bovendien nieuwe afdelingen te vinden: een ruimte hoek met schoonheidsproducten, een atletiek-afdeling en voor het eerst ook een eigen lingeriesectie: tot nu toe was de lingerielijn alleen online te vinden. Die sterke digitale verwevenheid is al te zien aan het grondplan: bijna de helft van alle oppervlakte is geen commerciële ruimte, maar wordt ingenomen door een groot magazijn dat zowel voor de twee fysieke winkels als voor e-commerce wordt gebruikt.
Het is opvallend dat Inditex weer zo sterk investeert in fysieke winkels. De voorbije twee jaar haalde het concern door de coronapandemie net de broeksriem aan en sloot het bijna duizend verkooppunten. Tegelijk zette het sterk in op onlineverkoop, nu al goed voor een kwart van alle omzet. Geleidelijk aan wil de modereus de nieuwigheden uit Madrid evenwel uitrollen naar andere locaties, om precies de omnichannelpropositie te versterken. In Madrid krijgen ze alvast de concurrentie van het Japanse Uniqlo, dat tegelijkertijd vlakbij een winkel van 2000 m² opende.