Scotch & Soda duwt op het gaspedaal: het mode- en lifestylemerk gaat het komende halfjaar twintig nieuwe fysieke winkels openen in steden als Londen en Milaan, maar ook in Boston, Dubai en Peking.
Modesteden
De modeketen versnelt de uitbreiding van zijn internationale winkelnetwerk: de afgelopen zes maanden opende de retailer al zestien nieuwe winkels, het komende halfjaar komen er daar nog eens twintig bij. Het hoogtepunt van de expansie wordt de opening van twee ‘flagshipstores’ in de modesteden Londen en Milaan. Het worden de grootste Europese winkels van het merk buiten Nederland.
Daarnaast staan er winkelopeningen op het programma in steden als Boston, Caïro, Doha, Dubai, Frankfurt, Johannesburg, Peking en Washington. Bestaande winkels worden intussen verder omgebouwd naar het nieuwe winkelontwerp “Free Spirit”, dat Scotch & Soda vorig jaar lanceerde en dat duurzame elementen, zoals gerecycleerde kleerhangers en visgraatvloeren in FSC-hout, combineert met omnichanneltechnologie.
Groeimomentum
Het label heeft ook digitale ambities, wat al bleek uit de opening van een eerste digitale winkel op het Alibaba-platform Tmall in China in de herfst van 2021. Om de groeiplannen ook logistiek in goede banen te leiden, opent Scotch & Soda in september van dit jaar een nieuw magazijn van 27.500 m² in Hoofddorp, net buiten Amsterdam. Dat distributiecentrum krijgt een dak met zonnepanelen en verticale tuinen met automatische irrigatie.
“Het groeimomentum dat we afgelopen jaar gezien hebben, blijft in kracht toenemen, met meer nieuwe locaties over de hele wereld, zegt CEO Frederick Lukoff. “Dit is een geweldige mogelijkheid om wereldwijd nieuwe klanten te bereiken en hen voor te stellen aan ons merk, geïnspireerd door de vrije geest van Amsterdam.”