Hoe een lokale Hasseltse schoenenboetiek een nationaal fenomeen werd? Karine Valy, al 31 jaar de sterke vrouw achter La Bottega, onthult op het RetailDetail Congress op 28 april hoe design en beleving van de ‘local hero’ een heus merk maken.
Een sprong in het diepe
Wat meer dan dertig jaar geleden begon als een kleine schoenenwinkel, is vandaag een conceptwinkel van liefst 5.500 m² in het hart van Hasselt. De nieuwste uitbreiding is een verdieping met exclusieve designerkleding, maar het pand – een oude jeneverstokerij – huisvest ook een dertigkoppig team en een bistro.
“Een sprong in het diepe, want een volledig nieuwe branche. We hebben een paar jaar heel hard gevochten om de bistro break-even te krijgen, maar nu is dat een enorme meerwaarde qua marketing. Mensen komen er heel graag iets eten en er is steeds meer vraag naar events”, zegt oprichtster Valy.
Vechtlust is er te over bij de onderneemster, die in 2007 als één van de eerste een belevingswinkel uit de grond stampte. Vandaag doet iedereen aan beleving, dus gaat ze weer een stap verder. Die constante verandering is de sleutel tot het succes, gelooft ze: “Ik ben heel nieuwsgezind, ik wil altijd anders doen dan een ander.”
Altijd blijven verrassen
Design, sfeer, creativiteit zijn constanten bij La Bottega. Vooral het woord “verrassing” valt geregeld in het gesprek. Enkele voorbeelden: net nu de wereld in oorlog en crisis is, maakt de winkel van zijn etalage een ‘garden of hope’, met gras, veel groen, kleurige bloemen én een klemtoon op diversiteit.
Ook de winkelhier-campagne was bepaald gedurfd: in juni 2019 verscheen in grote letters “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.” op de ruit van de winkel. ‘Fake news’, puur om de aandacht te vestigen op lokaal winkelen. “Een serieus risico dat voor heel wat reacties zorgde, maar ‘out of the box’ vind ik altijd leuk.”
Het zijn het soort stunts waar La Bottega zich mee onderscheidt. “We hebben een heel ‘fashionable’ imago, we staan erom bekend vooruitstrevend en speciaal te zijn. Zelfs al is dat in realiteit maar een klein deel van het assortiment, je zet jezelf op de kaart door voor een unieke sfeer en verrassende collecties te zorgen.”
Een kwestie van “keihard werken”
Dat zulke investeringen geld kosten en de return on investment niet altijd duidelijk te berekenen is, weet Valy ook. “Investeringen zijn niet altijd af te meten”, zucht ze. “Soms moet je gewoon springen. Er loopt al eens iets mis, maar eigenlijk is dat bij ons altijd vrij goed gelukt.” Met dank aan “keihard werken”.
“Successen hebben toch vaak met een enorme drive en werklust te maken”, klinkt het nuchter. De 62-jarige onderneemster werkt al 31 jaar zeven dagen op zeven, ook al eist dat zijn tol. Snipverkouden op het moment van ons gesprek beseft ze dat het zo niet eindeloos verder kan. “Het is een heel moeilijke balans, ik kan nog altijd niet loslaten.”
De oorlog om talenten maakt het er niet makkelijker op. Geschikte nieuwe medewerkers vinden is erg lastig en zeker sinds corona zijn mensen gaan nadenken over hun carrière, waardoor ook La Bottega afscheid moest nemen van enkele trouwe werknemers. Het is daarom extra belangrijk om een sterke basisploeg te hebben.
Sociale media zijn een must
Digitale talenten zijn onmisbaar in die basisploeg, ook bij La Bottega. Twee fulltimers houden zich op de marketingafdeling bezig met online en sociale media. “Een flink budget, maar wel essentieel. Je hebt nog beter een verkoopster minder dan niemand die zich bezighoudt met sociale media.” La Bottega TV zendt bijvoorbeeld twee keer per week stylingtips uit, met volgers over heel België. Een eigen stijl en meerwaarde creëren in de communicatie is ontzettend belangrijk, merkt Valy. “Het mag niet plat commercieel zijn. Vandaag moet je uniek zijn. Mensen zoeken naar iets speciaal en dan mag dat een kleine winkel zijn.”
De onderneemster ziet dat heel veel jonge starters het vandaag goed aanpakken. “Gewoon een winkeltje starten, heeft geen zin meer. Je ziet nieuwe shops en merken beginnen op Instagram en TikTok, en die doen dat heel goed.”
Meer weten over de bijzondere aanpak van La Bottega? Kom dan naar het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen. Karine Valy spreekt er in het voorprogramma Retail Design, dat wordt gemodereerd door Katelijn Quartier van het Retail Design Lab (Universiteit Hasselt). Ook op de affiche: een mix van multinationale platformen en lokale ondernemers, waaronder Zalando, Alibaba, Rainpharma, Polestar, Parfuma, Odette Lunettes en Cameleon. Klik hier voor meer info en tickets.