Online en offline luxe vinden elkaar: e-commerceplatform Farfetch gaat een verregaande strategische samenwerking aan met de Amerikaanse groep van luxewarenhuizen Neiman Marcus. De deal zorgt ook voor buitenlandse expansie.
Warenhuisklassiekers gaan digitaal
De online luxeretailer pompt 180 miljoen euro in de kwakkelende Neiman Marcus Group, de eigenaar van de iconische Amerikaanse warenhuizen Neiman Marcus en Bergdorf Goodman. De warenhuisgroep ging bij de uitbraak van de coronacrisis failliet en maakte in september 2020 een doorstart, en nu gaat Farfetch het bedrijf dus helpen digitaliseren.
Beide bedrijven gaan een wereldwijde strategische samenwerking aan, waarbij Farfetch niet alleen mede-eigenaar wordt, maar zowel Bergdorf Goodman als Neiman Marcus zich ook als partner aansluiten op het Farfetch-platform. Het betekent dat het assortiment van de luxewarenhuisketens straks ook internationaal te koop is via de onlinemarktplaats.
Amerikaanse luxemarkt op scharnierpunt
Farfetch ontwikkelt ook een nieuwe website en mobiele app voor de New Yorkse ‘department store’ Bergdorf Goodman, waardoor die online al binnen enkele maanden naar het buitenland zou kunnen uitbreiden. Farfetch zal de app en site beheren. Met de samenwerking willen de bedrijven een heuse revolutie teweegbrengen in de geïntegreerde en omnichannel luxeretail.
“Ik geloof dat de Amerikaanse luxemarkt op een scharnierpunt staat,” vertelt Farfetch-topman José Neves aan Reuters. Voor de e-commercespeler is het vooral een manier om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Vorig jaar schoot de luxeconsumptie op de Amerikaanse markt de hoogte in en nu Rusland wegvalt, neemt de markt snel aan belang toe. Ook door de nieuwe coronaperikelen in China verleggen bedrijven hun focus naar de VS. Neiman Marcus Group merkt dit voorjaar al een sterke verkoop.