Tegen 2025 moet het partnerplatform bij Zalando goed zijn voor de helft van het volume. Lokale influencers maken het enorme aanbod relevant voor de lokale markt. Een belangrijke focus ligt op Connected Retail.
Meer dan 5000 merken
Na zestien jaar bij Nike is Megan Maley sinds één jaar vanuit Londen verantwoordelijk voor de activiteiten van Zalando in België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een overstap die haar goed bevalt: “Zalando was al een grote partner van Nike, en ik wilde graag bij een techbedrijf werken, om deel te zijn van de toekomst van retail. Ik ben niet teleurgesteld na mijn eerste jaar: het was een ongelooflijke trip tot nu toe.” Op 28 april komt ze de strategie van Zalando toelichten op het RetailDetail Congress in Antwerpen. Wij stelden haar vooraf al enkele vragen.
Welke grote uitdagingen zie je voor Zalando in de Benelux na dat eerste jaar?
“We zien nog veel kansen om verder te groeien. De strategie is pretty straightforward, volgens twee assen: enerzijds willen we de beste mode-inspiratie naar België brengen, anderzijds de voorkeurpartner zijn voor merken en retailers die internationaal willen doorgroeien. In België brengen we meer dan 5000 merken naar de consument, zowel lokale als internationale merken uit de hele wereld. Het aanbod gaat van high-end tot mass-market. Ook schoonheid is een belangrijk deel van ons aanbod.”
“Maar we willen ook een partner zijn voor lokale merken en retailers: via ons Connected Retail programma bieden we hen toegang tot miljoenen klanten in België. Ook kleinere winkels kunnen hun voorraad verbinden met ons platform. Zo helpen we hen groeien. Zalando brengt niet alleen veel trafiek en een grote klantenbasis, maar staat ook voor authenticiteit in mode in alle markten waar we aanwezig zijn.”
“Ongelooflijk ecosysteem”
Zien jullie een evolutie in de openheid om samen te werken? In het begin zagen winkeliers Zalando vooral als een concurrent?
“Zeker, de pandemie heeft op dat vlak veel veranderd: de houding van merken en retailers tegenover platformen is geëvolueerd. Naast hun eigen winkels en webshop zien ze dat een e-commerceplatform een belangrijk bijkomend kanaal kan zijn. Het feit dat je er raakpunten hebt met andere merken en kan genieten van die enorme trafiek, brengt hen ertoe om ook met ons samen te werken. In webinars leggen we onze partners uit welke opportuniteiten zich aandienen. We hebben hen een ongelooflijk ecosysteem te bieden.”
Zalando wil de beleving zoveel mogelijk lokaal maken. Op welke manier?
“We brengen niet alleen de beste internationale merken naar België, maar helpen ook Belgische merken om onderdeel te worden van het aanbod. We willen een relevant assortiment dat het beste van internationale en lokale merken samenbrengt. Merken zien waar ze het meest gezocht worden op het Zalando-platform en waar ze het meest relevant zijn.”
“Onze lokale marketingteams vertalen dat aanbod naar de regio’s, met copy in beide landstalen. We werken in elke markt ook met vertrouwde lokale partners, voor bezorgoplossingen of betaalmethodes. In België kan je niet om Bancontact heen, bijvoorbeeld.”
“Last but not least gaan we binnen ons ‘Style Creator’-programma aan de slag met lokale influencers op Instagram, YouTube of TikTok: samen met hen creëren we looks die we ook op ons eigen platform publiceren onder het motto ‘get the look’. We werken met een veertigtal influencers in België, meer dan tachtig in de hele Benelux. Zij brengen de looks die de Belgen willen zien, in herkenbare decors ook, die vertrouwd ogen. Jenny Bonsenge, een Belgische danseres en influencer, werkte met ons samen voor de ‘Activists of Optimism’-campagne afgelopen zomer. En je hebt misschien de campagne gezien rond ons pre-owned aanbod, met Bazart-frontman Mathieu Terryn en zijn partner, fotografe Marie Wynants.”
Frictieloos tweedehands shoppen
Veel retailers en merken zetten nu in op tweedehands. Waarom doet Zalando dit?
“Voor ons is het een uitbreiding van ons aanbod: mode is meer dan enkel nieuwe mode. Onze klanten willen de levensduur van de producten die ze bezitten, graag verlengen. Ze willen ook producten kopen die ‘pre-loved’ zijn. Circulariteit is een zorg, maar het is ook een manier om geld te besparen en toch in de mode te blijven. Voor ons is het een uitbreiding van ons aanbod nieuwe mode. Pre-owned is voor ons nog vrij nieuw, dus het is nog een klein deel van onze business, maar het groeit snel.”
Veel tweedehandsplatformen werken volgens een ‘consumer to consumer’-model. Zalando heeft voor een andere aanpak gekozen?
“Bij Zalando kan je kledij die je niet meer draagt, inruilen voor een tegoedbon waarmee je zowel tweedehands als nieuwe mode kan kopen. Ik ben moeder van een peuter en ik heb geen tijd om op al die verschillende platformen te shoppen. Dus het feit dat ik nieuwe mode kan shoppen en tegelijk ook pre-owned aan hetzelfde winkelmandje kan toevoegen, vind ik geweldig. Het is makkelijk en frictieloos. Ook vertrouwen is een factor: je hoeft je niet af te vragen of de andere persoon wel betrouwbaar is, of je je aankoop wel zal ontvangen.”
Zalando begon als schoenverkoper en voegde daar later mode en beauty aan toe. Evolueert het assortiment verder?
“Dat valt nog te bezien. Er is nog veel te doen in mode en schoonheid: we hebben een sterke focus op designermerken, op streetwear, sport, pre-owned en op Zalando Lounge, waar je afgeprijsde producten vindt van 2500 merken. In schoonheid lanceerden we vorig jaar een samenwerking met Sephora in Duitsland, die we ook naar andere markten gaan uitrollen. Dat zal ons in staat stellen om onze klanten het meest relevante assortiment van prestigieuze schoonheidsmerken aan te bieden.”
Naar 50% platformaandeel
In Duitsland heeft Zalando ook fysieke winkels, maar niet elders?
“Dat is zeker niet de focus. We hebben in Duitsland enkel outletwinkels en een beauty-conceptwinkel. Onze expertise bevindt zich in de digitale wereld. Onze bijdrage aan fysieke retail is het programma dat de lokale winkels verbindt met ons platform. Zo ondersteunen we lokale ondernemers.”
Welke succesverhalen zien we in de Benelux?
Orange Icons, een ‘preferred partner’ van SuperDry, is Connected Retail-partner in België en Nederland. Zij bouwden hun omnichannelplatform uit in samenwerking met Zalando en zagen een positieve contributie. In België heeft ook C&A, een heel grote retailer, verschillende van zijn winkels geconnecteerd op ons platform. Wat ons partnerprogramma betreft, werken bovendien al een hele tijd met LolaLiza, en sinds kort ook met Xandres, dat nu naar Duitsland uitbreidt.”
Hoe groot zijn de platformambities van Zalando?
“We publiceerden recent onze kwartaalcijfers: in het vierde kwartaal van 2021 kwam al 30% van onze bruto handelsvolume van partners, met een groei van zes procentpunten. In België gaat het zelfs sneller: al meer dan een derde komt van partners en de groei bedroeg zeven 7 procentpunten. De ambitie is een verhouding 50/50 tegen 2025. Dat lijkt ons haalbaar. We zijn vol vertrouwen over de evolutie van het platform.”
Meer weten over de aanpak van Zalando in de Benelux? Op 28 april komt Megan Maley naar Antwerpen om te spreken op het RetailDetail Congress. Die dag brengen we een mooie mix van internationale platforms en lokale merken op het podium. Ook onder andere Alibaba, Rainpharma, Polestar, Odette Lunettes, Cameleon, Parfuma en La Bottega tekenen present. Via deze link kan je tickets bestellen.