De Britse warenhuisketen Selfridges opent een virtueel warenhuis in Decentraland, een omgeving in het ‘metaversum’. Shoppers kunnen er NFT’s kopen en digitale modeshows bekijken.
70 virtuele ontwerpen
Het metaversum wordt meer en meer een shopbestemming: de virtuele wereld Decentraland heeft nu ook zijn eigen warenhuis. Naar aanleiding van de Metaverse Fashion Week, die van 24 tot 27 maart doorging, opende de Britse warenhuisketen Selfridges er een virtuele winkel. Die toont digitale ontwerpen van meer dan zeventig merken, kunstenaars en ontwerpers. Het zou het eerste warenhuis in de geschiedenis van het metaversum zijn en zweeft volgens Selfridges zelf op het raakvlak tussen mode en technologie, aldus het bedrijf op LinkedIn.
Het initiatief is een uitbreiding van eerdere technologische stappen die Selfridges al ondernam: zo ging de Britse warenhuisketen eerder dit jaar een samenwerking aan met modemerk Paco Rabanne en de stichting van kunstenaar Victor Vasarely, waarbij unieke ontwerpen zowel fysiek als – in beperkte oplage – digitaal als NFT’s (virtuele kunstwerken, zeg maar) te koop werden gesteld.
Merken doen mee
Oorspronkelijk was het de bedoeling om met het project vooral meer bezoekers naar de Londense fysieke winkel te lokken, maar nu zijn de NFT’s van Paco Rabanne en Fondation Vasarely ook te krijgen in het Decentraland-warenhuis. Bezoekers kunnen ze er met cryptomunten kopen.
Selfridges is niet de enige fysieke retailer die digitaal ging voor Decentralands Metaverse Fashion Week. Ook modemerken zoals DKNY, Privé Porter en Charles & Keith openden voor de gelegenheid een virtuele winkel. Ze toonden hun ontwerpen bovendien in een langgerekte virtuele modeshow, die het hele weekend non-stop doorliep.