Een jaar geleden presenteerde Kellogg zijn duurzaamheidsstrategie ‘Wellbeing Manifesto’. Sindsdien swingen energie- en grondstofprijzen de pan uit en ging de graanschuur van Europa op slot. Brengt zoveel volatiliteit de duurzaamheidsambities in gedrang? We vroegen het Benelux-topman Luc Houben.
Minder lucht, minder uitstoot
Kellogg, de producent van zowel Kellogg’s ontbijtgranen als de Pringles-snacks, beseft dat het met een imagoprobleem kampt. Begin 2021 kondigde de Amerikaanse voedingsreus daarom een heus welzijnsmanifest aan, dat voor duurzamere en gezondere producten zou zorgen. Een jaar later maakt Houben de balans op: hij zegt dat Kellogg goed op schema zit. Tegen 2050 moet de CO2-uitstoot bijvoorbeeld met 45% zakken, vandaag ligt de uitstoot al 37% lager dan in referentiejaar 2015.
Alle Europese fabrieken draaien inmiddels op volledig hernieuwbare energie, maar ook ogenschijnlijk ‘kleinere’ ingrepen hebben een grote impact. Zo zit tegenwoordig minder lucht in de verpakkingen. Dat bespaart plaats en laat toe om meer dozen te transporteren. Duurzaam, maar ook al door het nijpende tekort aan chauffeurs is optimalisatie van het vrachttransport cruciaal, zegt Houben.
Nieuwe prijsonderhandelingen “evident”
Ook de vrees voor andere tekorten is voelbaar. Zeker als graan je basisingrediënt is, precies die grondstof waarvan Rusland en Oekraïne bij ’s werelds belangrijkste exporteurs horen. “Wij zijn niet rechtstreeks getroffen en hebben nog geen tekorten”, verzekert Houben. “Onze inkoop heeft zijn werk gedaan, momenteel zijn we gecoverd.”
Wel ziet Houben dat zelfs wie niet rechtstreeks afneemt op die markten, ook elders druk onder komt: wie normaal in Rusland of Oekraïne afneemt, nu ergens anders moet inkopen. “Enerzijds stijgen zo de prijzen, anderzijds is het ook een kwestie van beschikbaarheid op den duur. Dan moet je een afweging gaan maken en op zoek gaan naar alternatieven. Die plannen B en C worden nu volop gesmeed.”
In die bijzonder volatiele context is het voor de topman “evident dat de debatten worden heropend” met de retailers. “Zelfs een maand geleden hadden we dit niet kunnen incalculeren. Natuurlijk wil je de koststijgingen zoveel mogelijk ‘offsetten’ op de logistieke keten, maar op een gegeven moment is er geen andere keuze dan ze te delen met de hele gemeenschap.” De eerdere prijsonderhandelingen begin dit jaar verliepen nochtans al moeizaam, dus het wordt afwachten of het nu opnieuw tot lege winkelrekken zal leiden.
Partners gezocht voor blindencode
Al probeert Kellogg nog andere dingen dan kosten te delen met de gemeenschap. Met het Origins-project helpt Kellogg boeren minder uitstoten. Binnenkort wil Kellogg ook de retailers betrekken binnen dat project. “We hebben al een uitstekende samenwerking met Colruyt op het vlak van de Eco-score, daar mag je me op citeren”, aldus Houben.
Het welzijnsmanifest beloofde verder gezondere producten en meer zorg voor mensen. In het Special K-assortiment is het zoutgehalte daarom met gemiddeld 20% verlaagd. Het bedrijf ondersteunt daarnaast twee scholen in het Brusselse met ontbijtclubs, voor kinderen die met honger naar school komen. Het initiatief breidt dit jaar uit naar een Nederlandse school in de regio van Rotterdam.
Dit jaar legt Kellogg echter een sterke focus op de verpakkingen, en hoe die zowel duurzamer als inclusiever te maken. In samenwerking met de Brailleliga voorziet de cornflakeproducent al zijn verpakkingen van een NaviLens-code, een soort QR-code die blinden en slechtzienden vanop geruime afstand kunnen scannen. De informatie op de verpakkingen wordt dan in hun eigen taal op de smartphone voorgelezen. “Er zijn 30 miljoen mensen blind of slechtziend in Europa. Dat is een niet te onderschatten groep, die we niet in het donker mogen laten. We zijn de eerste in de foodindustrie die met NaviLens-codes starten en roepen iedereen op om ook partner te worden.”