Productieproblemen in Azië kunnen Nike niet deren: de fabrikant ziet in sterke kwartaalresultaten het bewijs dat zijn “direct-to-consumer”-strategie de juiste is.
Hogere investeringen
Nike behaalde in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 10,9 miljard dollar (10 miljard euro), een groei met 5%. Dat is beter dan verwacht, vooral omdat de sneakerproducent als gevolg van lockdowns te maken had met productieproblemen in Azië. De groei was het sterkst in Noord-Amerika, enkel in China daalden de verkopen. De nettowinst echter daalde tot 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro): de fabrikant verhoogde de investeringen in marketing en technologie.
De sterke resultaten bewijzen dat de strategie om de consument nadrukkelijker rechtstreeks te benaderen de juiste is, zegt voorzitter en CEO John Donahoe. Die aanpak wapent het bedrijf immers tegen marktvolatiliteit. De omzet van Nike Direct steeg met 15%, mede dankzij een normalisering van de trafiek in de eigen winkels. De digitale omzet ging er met 19% op vooruit.
Het persbericht geeft geen update over de impact van de oorlog in Oekraïne. Nike sloot wel zijn Russische webshop maar de fysieke winkels in het land, die gerund worden door partners, zouden minstens deels openblijven.