Precies tien jaar na de lancering van haar webshop is online bij schoenenketen Torfs goed voor 20% van de omzet. Verdere groei moet komen van een breder assortiment kledij en personalisatie.
Stevige boost
Exact tien jaar geleden, op 22 maart 2012, opende schoenenketen Torfs haar webshop. Het eerste jaar verkocht die onlinewinkel iets meer dan 16.000 paar schoenen. Sindsdien kende e-commerce een stevige boost: vorig jaar was torfs.be goed voor net geen 700.000 paar schoenen, in het pandemiejaar 2020 ging het zelfs om 860.000 paar. Tijdens de lockdowns hielp de webshop het verlies door de gedwongen winkelsluitingen te beperken.
Van de 176 miljoen omzet die Torfs in 2021 realiseerde, kwam meer dan een vijfde (34 miljoen) via digitale kanalen. 70% van die digitale omzet wordt gerealiseerd door de webshop, de overige 30% komt via de kiosken in de fysieke winkels: Torfs leidt verkoopmedewerksters op om klanten die hun maat of smaak niet vinden in het winkelaanbod, te helpen om hun keuze te vinden in het online assortiment. Zo kunnen ze meteen een bestelling plaatsen in de winkel.
Personalisatie en advies
De aanpak van Torfs is omnichannel, zegt e-commercemanager Karl Bosmans: “Vandaag is het zo dat je op de webshop ook schoenen kan bestellen die enkel in bepaalde winkels op voorraad zijn, dat je kan kiezen om je online bestelde schoenen thuis of in de winkel te laten leveren en dat je als klant in onze winkel via schermen ook in onze webshop kan winkelen. Op die manier proberen we ons online kanaal en onze offline winkels met elkaar te vervlechten.”
Om de webshop verder te doen groeien, gaat Torfs het aanbod kledij verder uitbouwen. Ook wil de schoenenketen toepassingen integreren die inzetten op personalisatie en advies op maat.
Even rendabel als winkels
In een eerder gesprek met RetailDetail gaf CEO Wouter Torfs al aan dat e-commerce helemaal niet verlieslatend hoeft te zijn voor fysieke retailers: “Bij ons staat de winstgevendheid van de webshop op hetzelfde niveau als die van de fysieke winkels.” Dankzij het gebruik van betere foto’s, betere productomschrijvingen en preciezere maatbeschrijvingen stijgt de conversie en daalt het aantal retours. Ook geeft de retailer online minder kortingen.
De leveringen doet Torfs vanuit het distributiecentrum in Temse. De schoenenketen kiest als Belgisch familiebedrijf bewust voor een lokale verankering en lokale tewerkstelling. De retailer was de eerste in 2017 om een haalbare CAO rond nachtwerk af te sluiten met zijn medewerkers.