In een honderdtal voormalige winkels van Eye Wish komt een nieuwe formule: Pearle Studio. De premiumketen moet verloren marktaandeel helpen terugwinnen, met meer luxemerken en personalisatie.
Honderd winkels te vullen
Om groen licht te krijgen voor de overname van Pearle-moeder GrandVision door EssilorLuxottica vorig jaar, moest de optiekgroep van de Europese mededingingsautoriteit in totaal 177 winkels afstoten. De nieuwe fusiegroep werd gedwongen de Belgische brillenketen GrandOptical, exact 142 winkels van de Nederlandse formule Eye Wish en de merknaam Eye Wish op te geven.
Wel bleven zo honderd voormalige vestigingen van Eye Wish over in Nederland. In die panden komt nu een gloednieuwe formule: Pearle Studio. Het wordt een premiumketen, waarvan vandaag de eerste opent in het winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam. Het is de bedoeling dat alle honderd vestigingen nog voor de zomer vernieuwd heropenen. Of de formule ook naar België komt, is nog niet uitgesproken.
Met de nieuwe formule is Grandvision vastberaden de 6% marktaandeel terug te nemen, die het kwijtspeelde door Eye Wish te moeten verkopen, zegt topman Jan-Derek Groenendaal aan De Telegraaf. Pearle en Pearle Studio horen vooral complementair te zijn, zowel in aanbod als in doelpubliek. Met Pearle Studio mikt de groep bijvoorbeeld meer op de laatste nieuwe monturen van luxemerken, persoonlijk advies en aanpassingen of glazen op maat.