Brillengigant EssilorLuxottica doet het alweer beter dan voor corona, met dank aan de overname van Pearle-moeder GrandVision. De Nederlandse groep, die EssilorLuxottica na veel gebakkelei in 2021 overnam, gaf een stevige boost aan de retailactiviteiten.
Beter dan voor corona
Optiekgroep EssilorLuxottica is al helemaal hersteld van de coronacrisis: vorig jaar haalde ’s werelds grootste brillenproducent een omzet van 17,85 miljard euro. Dat was 40% meer dan in 2020, toen de brillenholding zwaar te lijden had onder de lockdowns, maar ook 20% meer dan in pre-coronajaar 2019.
En dat is nog zonder GrandVision, de Nederlandse groep achter onder meer Pearle. Hoewel die acquisitie even op wankelen stond door de coronacrisis, nam EssilorLuxottica in juli 2021 toch driekwart van de aandelen over. In januari kocht het ook de nog resterende aandelen. Inclusief de brillenwinkels zou de omzet zelfs afklokken op 21,5 miljard euro.
Helft is retail
Dankij GrandVision is retail nu goed voor de helft van alle omzet bij EssilorLuxottica. Los daarvan produceert de groep ook brillen en brilmonturen, onder meer voor Prada en Chanel. De merken Oakley en Ray-Ban heeft de groep in eigen bezit.
Sinds vorige zomer veert de verkoop weer op, vooral in Noord-Amerika maar ook online. De brillenreus verkoopt nu 62% meer via e-commerce dan in 2019. Onlineverkopen waren goed voor anderhalf miljard euro omzet.
1% omzet weg door oorlog
De nettowinst eindigde op 2,06 miljard euro, wat licht meer is dan 1,94 miljard euro in 2019. EssilorLuxottica drukt de winst ook uit als percentage van de omzet, wat dan neerkomt op 17%. Tegen 2026 wil de groep de winstgevendheid verder opkrikken naar 19% à 20% van de omzet.
Net als zovele anderen schort EssilorLuxottica de activiteiten in Rusland tijdelijk op. De groep heeft er een honderdtal Lensmaster-winkels, maar heeft het over te grote onzekerheid en aanzienlijke verstoringen. Rusland en Oekraïne zijn in principe goed voor circa 1% van de omzet.