Ondanks de boycot in Rusland, de oorlog in Oekraïne en aanhoudende problemen in China, gelooft Adidas dat het een goed jaar wordt. De omzet zal tot 13% stijgen, ook al kan de stopzetting in Rusland zo’n 250 miljoen euro gaan kosten.
Hoge prijs voor Chinees katoen
Adidas is klaar voor 2022: Reebok is de deur uit, dus kan het sneakermerk nu voor zichzelf gaan zorgen. De resultaten van vorig jaar boezemen het Duitse merk alvast vertrouwen in. In 2021 ging de verkoop er met 15% op vooruit, de winst vervijfvoudigde zelfs bijna. Waar de nettowinst in 2020 wegsmolt tot 443 miljoen euro, kwam die nu op ruim 2,1 miljard euro uit. Door de toegenomen vrachtkosten en het tekort aan zeecontainers viel de brutomarge met 50,7% wel lager uit dan verwacht (52%).
Het belangrijke vierde kwartaal was nochtans geen hoogvlieger. De omzet steeg toen met slechts 3%, vooral door de mondiale problemen met de toeleveringsketen en door een boycot in China. Net als een aantal grote andere merken, zoals H&M en grote rivaal Nike, kreeg Adidas in China de wind van voren toen het de katoenimport uit de Chinese regio Xinjiang in de ban deed. Westerse rapporten stelden aan de kaak dat Oeigoeren daar in strafkampen aan het werk worden gezet, maar Chinese consumenten protesteerden hevig.
Consumenten en onlineretailers wendden zich massaal tot merken van eigen bodem, zoals Anta Sports and Li-Ning, die er net een punt van maakten om wel “lokaal katoen” te blijven gebruiken. Twee kwartalen op rij daalde de Chinese verkoop van Adidas bijgevolg met zo’n 15%, in het vierde kwartaal zelfs met 24%. Om het tij te keren heeft de Duitse groep nu een nieuwe topman aangesteld in China, weet de Financial Times.
1% van alle omzet kwijt aan oorlog
Het zelfvertrouwen van Adidas is opvallend, want het Duitse sportmerk geeft tegelijk toe dat het jaar extra onzeker is gestart. Samen met veel andere Westerse merken, stopt Adidas tijdelijk de verkoop in Rusland naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Het merk budgetteert nu al dat die terugtrekking 250 miljoen euro – of 1% van alle omzet – kan gaan kosten.
Toch gaat de sneakerfabrikant nog uit van een omzetgroei tussen 11 en 13% dit jaar. De brutomarge zal naar verwachting tussen 51,5 en 52% uitkomen, terwijl de operationele marge rond de 11% zal liggen. Ook de winst moet dit jaar met dubbele cijfers groeien.