Als de druk in de markt toeneemt, dan ook de kans op consolidatie. En inderdaad: de wekker ging deze week luid af in het zuiden van het land, maar nog niet iedereen heeft ‘m gehoord, blijkbaar. Filet Pur is wakker. En u?
Splijtende demarrage
In het licht van die vuile oorlog is alles relatief, maar toch: het was me het consolidatieweekje wel. We roepen niet gauw van “Breaking!” bij RetailDetail – er is immers elke dag wel iets – maar bij het nieuws dat de Musketiers aan de haal gaan met die 87 Mestdagh-winkels gingen onze wenkbrauwen toch even lichtjes omhoog. Eindelijk wordt Intermarché écht een speler om rekening mee te houden. Enfin, toch in het zuiden van het land. Want het persbericht zegt wel schattig dat de groep nu goed is vertegenwoordigd “in het hele land”, maar dat die ocharme twee Vlaamse supermarkten geen toekomst hebben in de nieuwe constellatie, staat nu al wel vast. De Nederlanders mogen bellen.
Al bij al heeft ITM er nog behoorlijk làng over gedaan, dat mag gezegd: toen ze ergens in de jaren negentig bij ons van start gingen, riepen ze meteen over 150 supermarkten, en dat ze ook Vlaanderen gingen veroveren met hun unieke model. Mooi niet. Franse overmoed… Maar de voorbije jaren waren ze al even goed op dreef als de wielerploeg die ze sponsoren. En nu zijn ze in positie om de concurrentie uit het wiel te rijden met een splijtende demarrage. Ik schreef het eerder al: eigenlijk is Intermarché de Albert Heijn van Wallonië. En deze overname is een luide wekker die afgaat.
Fusie van gelijken
Maar bij Carrefour schoten ze niet bepaald wakker. Niks aan de hand, die Waalse winkels brachten toch al niks op. Dat de omzet en het marktaandeel alweer een oplawaai krijgen, och, dat ze zijn ze inmiddels gewend. Dat de logistiek in de soep draait? Bwah, ça va. Laat Alexandre Bompard in het gindse Massy maar zijn stinkende best doen om de groep uit het slop te krijgen, aan het front in Evere is alles rustig. Je zou ze er haast van verdenken dat ze het met opzet doen, een beetje zoals Russische soldaten die hun eigen tanks saboteren om niet te hoeven vechten.
En dan was er ook nog die consolidatie in de biosector, want ook daar is de druk hoog. Het persbericht deed een lauwe poging om de acquisitie van Färm door Ekoplaza af te schilderen als een ‘fusie van gelijken’, en dan weet je hoe laat het is. Zeker als er Hollanders mee gemoeid zijn, immers. De Nederlandse bioketen is met deze overname goed op weg naar het doel van 50 Belgische vestigingen dat eerder werd vooropgesteld. Al blijven beide ketens onder hun eigen uithangbord opereren, voorlopig.
Luxe voor expats
Voor de Brusselaars was het wellicht van moetens: amper enkele weken geleden sprak COO Jean-David Couderc nog over een ongeziene omzetdaling van 15 tot 30%. Wat wil je? De goede coronavoornemens zijn allang weer vergeten, we hebben gigantische energierekeningen af te betalen en het brood gaat minstens in prijs verdubbelen dankzij die absurde oorlog. Dan is bio wel het laatste waar we aan denken: dat is een luxe voor verwende expats in de Brusselse rand – en zelfs zij letten op de kleintjes in crisistijden.
Dat is goed nieuws voor de discounters. De prijs staat weer op z’n vertrouwde lievelingsplekje: helemaal bovenaan de agenda. Slimme shoppers weten dan ook waarheen, en de écht slimme leveranciers vinden de weg richting Erpe-Mere, zoals u kan lezen in een dubbelinterview met slechts twee van de vele sterke vrouwen van den Aldi. Dames die niet met zich laten sollen: fabrikanten hoeven zich geen illusies te maken over de tariefverhogingen die ze hopen te krijgen. Maar bij de discounter weten ze tenminste zeker dat ze voor de lange termijn vast zitten aan hun wurgcontract. Dat geeft toch een stuk gemoedsrust, niet? Er doken overigens wel meer leading ladies op, deze week: de nieuwe kapitein van Iglo heeft geen baard.
Geen half werk
Aan half werk doen wij niet, bij RetailDetail. We hebben het dan ook grondig doorgenomen, dat jaarverslag: 290 pagina’s alstublieft. Maar van die talloze hoofdstukken vol verhelderende verhalen en boeiende cijfers over Ahold Delhaize, was er maar één paragraafje dat de journalisten van de grote pers kon interesseren. Eén regeltje zelfs, amper. Of beter nog: één cijfertje. Wat had je gedacht? Jawel: het loon van topman Frans Muller.
Typisch. Dàt is waar de surfers op klikken, immers. Afgunst als businessmodel. Die mens verdient onwezenlijk veel geld, dat is waar. Maar toch 5% minder dan het jaar voordien. En heeft u hem horen klagen misschien? Exact. De ware leider draagt waardig zijn lot. Een voorbeeld voor ons allen. En als het plannetje van Delhaize naar wens verloopt, komt het met die bonus dit jaar wel weer goed. De leeuwen breiden namelijk hun e-commerceactiviteiten nog uit, en dat terwijl ze naar eigen zeggen nu al marktleider zijn in thuisleveren. We hebben de concurrentie nog niet horen protesteren. Zouden ze in Halle intussen al door hebben dat bezorgen de enige weg is naar onlinedominantie? Of naar dominantie tout court?
Heldendaden
En dan nog dit. Volgens nog niet bevestigde maar hardnekkige geruchten zou Volodymyr Zelensky in een brief de Belgische foodretailers nadrukkelijk hebben bedankt voor de uiterst heldhaftige houding die ze aannemen tijdens de oorlog in Oekraïne. Dat deze bedrijven immers bereid blijken aanzienlijke omzetten in te leveren teneinde de Russische economie zware slagen toe te dienen, is de president niet ontgaan. “Het Oekraïense volk zal deze heldendaden niet vergeten”, schreef hij naar verluidt. Of toch iets van die strekking, ik kon het niet goed verstaan omdat mijn informant in tranen was van ontroering.
Want inderdaad: Colruyt, Delhaize & co schrikken er niet voor terug om de luttele Russische producten die ze in de rekken zouden hebben liggen, voorlopig niet meer bij te bestellen. Kijk, dààr heeft Poetin niet van terug. Onze retailers hebben ervaring met boycots, dat helpt uiteraard. En de consument doet ijverig mee, afgaande op de filmpjes op sociale media waarin vastberaden burgers een fles vodka leeggieten in de lavabo in plaats van in hun Red Bull. Dat die sterkedrank eigenlijk uit Finland, Zweden of Italië komt, is slechts een detail. Het is het gebaar dat telt. Waarmee nogmaals wordt bewezen: niets verspreidt zich sneller dan een slecht idee. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.