Abercrombie & Fitch waarschuwt voor lagere marges in 2022: de kledingretailer heeft te kampen met toeleveringsproblemen en hogere kosten, ondanks een goed herstel vorig jaar.
Eerste expansie in jaren
Na jaren van moeilijkheden en rode cijfers lijkt Abercrombie & Fitch stilaan boven water te komen. De modegroep, die vroeger bekendstond om halfnaakte mannen en luide winkelmuziek, zit weer op het niveau van voor de coronapandemie. In 2021 haalde de retailer een omzet van 3,7 miljard dollar (3,3 miljard euro), goed 19% meer dan een jaar eerder. Tegenover pre-coronajaar 2019 kwam de omzet 2% hoger uit.
Voor het eerst sinds 2008 durft het Amerikaanse bedrijf daarom dit jaar meer winkels te openen dan het sluit, merkt WWD op. In 2022 staan vijftig winkelopeningen op het programma, tegenover dertig sluitingen. CEO Fran Horowitz wil een gevarieerder winkelpark, met ook kleinere vestigingen en meer winkels los van overdekte winkelcentra. A&F boekt ook opnieuw winst: de brutoresultaat klokte af op 343 miljoen dollar (310 miljoen euro).
Dupe van voorraadproblemen
Toch is het afgelopen jaar niet in schoonheid geëindigd voor Abercrombie & Fitch. De retailer had zwaar te lijden onder de mondiale bevoorradingsproblemen in het vierde kwartaal. Het ziet er ook niet naar uit dat die problemen onmiddellijk opgelost raken.
In het belangrijke vierde kwartaal steeg de netto-omzet van 1,12 miljard dollar naar 1,16 miljard (1,05 miljard euro), terwijl analisten volgens Reuters toch op 1,18 miljard dollar hadden gerekend. Het probleem lag volgens het jongerenmerk vooral bij leveringstekorten. Door de omikrongolf gingen veel fabrieken in Vietnam dicht en liepen verzendingen vertraging op. Net in de kerst- en nieuwjaarsperiode, toen de vraag piekte, waren er daardoor voorraadtekorten. Om de marges te beschermen, gaf de retailer minder en kleinere kortingen, maar dat kon niet tippen aan de stijgende vrachtkosten.
Van zodra de leveringen weer op gang kwamen en de coronabesmettingen begonnen te dalen, ging de verkoop weliswaar weer bergop. Abercrombie & Fitch ziet het voor 2022 dus voorzichtig positief in en gaat uit van een bescheiden omzetgroei van 2 à 4%. De marges zullen wel nog verder dalen, vreest CEO Horowitz.