Na twee faillissementen maakt modemerk Miss Etam toch nog een comeback. Dit keer gaat het vroegere zusterlabel van Brantano 100% online verder, onder leiding van zijn voormalige e-commercemanagers.
Derde keer, goede keer?
Miss Etam is terug van al een paar keer weggeweest: de Nederlandse keten ging de eerste keer kopje onder bij het faillissement van FNG, de Belgische modegroep waartoe onder meer ook Brantano en Promiss behoorden. Retailinvesteerder Martijn Rozenboom nam Miss Etam en de andere Nederlandse onderdelen in 2020 uit het faillissement over, maar dat ging niet van een leien dakje.
In eerste instantie weigerden de schuldeisers de doorstart omwille van Rozenbooms kwalijke reputatie als retailinvesteerder, amper een paar maanden later dreigde het personeel met een faillissementsaanvraag omdat hun lonen niet werden betaald. Daarbovenop kwam ook nog eens de coronacrisis, en in februari 2021 legde de keten uiteindelijk de boeken neer – samen met zusterketen Steps, overigens.
Nu duikt Miss Etam echter opnieuw op: het merk biedt zijn collecties voortaan exclusief online aan, zowel via een eigen webshop als bij onlinewarenhuis Wehkamp. De collectie zou bestaan “uit vertrouwde en nieuwe items”, die in reguliere en in grotere maten beschikbaar zijn. Het is de bedoeling dat elke week nieuwe kledingstukken online komen, dankzij een assortiment van meerdere collecties per seizoen.
Oudgedienden van het merk
De verantwoordelijken voor de herlancering zijn twee oudgedienden van het merk: Melanie Barneveld en Thomas Zonneveld werkten in het verleden allebei in het e-commerceteam van Miss Etam en groeiden mee door bij FNG. Melanie Barneveld werd na de overname door Rozenboom ‘head of digital sales’ in het nieuwe bedrijf. In oktober 2020 werd het hoofdkantoor echter gesloten en verloren alle medewerkers er hun baan. Vandaag runnen Barneveld en Zonneveld samen een adviesbureau voor e-commerce.
Ze hebben nu alvast alle vertrouwen in ‘hun’ gekende merk. “Wij hebben hard gewerkt om het mooie Miss Etam weer een plek te geven in het Nederlandse retaillandschap”, zegt Barneveld. “We hebben zorgvuldig gekeken hoe we oude en vertrouwde elementen konden combineren met de modewensen van de moderne vrouw. Ook hebben we een toegankelijke online winkelomgeving gebouwd, waardoor shoppen bij Miss Etam niet alleen leuk is, maar ook makkelijk.”