“Beleid voortzetten”
De Nederlander Boudewijn van den Brand studeerde bedrijfseconomie aan de universiteit van Tilburg en ging in 2002 aan de slag bij Lidl Nederland, waar hij achtereenvolgens rayonmanager, distributiemanager en regiodirecteur Nederland werd. In 2011 werd hij dan aangesteld tot verkoopdirecteur in België.
“Wat Jesper Højer de voorbije drie jaar heeft verwezenlijkt in België, is ronduit schitterend. Ik krijg nu de kans om dat traject voort te zetten. Voor onze klanten verandert er niets: samen met onze ruim 5.000 medewerkers gaan wij hen dagelijks blijven overtuigen om overmorgen terug te komen. Lidl staat sinds een drietal jaar synoniem voor verse producten van goede kwaliteit aan een scherpe discountprijs. En dat verhaal gaat niet veranderen”, aldus de nieuwe algemeen directeur.
Sterk groeiparcours
Jesper Højer was sinds 2011 actief bij Lidl België en koos resoluut voor een eigen koers: Lidl breidde zijn klantendienst fors uit, koos voor een actieve rol op sociale media, verzoende zich met middenveldorganisaties en begon een bijzondere renovatiegolf van alle winkels met “groter, ruimer, vers en duurzaam” als vaste kernwoorden, samengevat onder de noemer “smart discount”. De discounter trok ook resoluut de Belgische kaart, zowel in het assortiment als in haar beleving.
Dat beleid (en de crisis) legde(n) Lidl geen windeieren: de supermarktketen steeg van een marktaandeel van 5,1% naar 7,5% vandaag (+50% in drie jaar tijd) en het personeelsbestand groeide aan met 15% tot ruim 5.300 medewerkers.
“Ik sta er absoluut op om alle mensen van Lidl België te bedanken voor de samenwerking en hun inzet de voorbije drie jaar. Lidl staat voor een ander verhaal en daar hebben ontzettend veel mensen aan meegewerkt. Ik ben verheugd dat ik Lidl België zo kan verlaten“, aldus de Deen.