Alibaba tekende eind 2021 de laagste omzetgroei op in zeven jaar tijd. Ook de nettowinst smolt als sneeuw voor de zon. Toch blijven investeerders en analisten geloven in de Chinese e-commercereus.
Nog geen lente
Alibaba presteerde vorig kwartaal onder de verwachtingen. In de drie maanden tot eind december groeide de omzet met 10% tot 242,6 miljard yuan (34,4 miljard euro), wat de traagste groei is sinds de Chinese technologie- en retailreus in 2014 naar de Amerikaanse beurs trok. Tegelijk nam de nettowinst een flinke duik: waar die een jaar eerder 79,4 miljard yuan (11,26 miljard euro) bedroeg, bleef daar nu nog maar 20,42 miljard Chinese yuan, of 2,9 miljard euro, van over.
Chinese consumenten kochten vorig jaar minder gretig online, geeft het Chinese Nationale Bureau voor de Statistiek toe: het bureau meldde eind vorig jaar een vertraging van de onlineverkoop van fysieke goederen. E-commerce was er vorig jaar goed voor zowat een kwart van alle retailverkoop, maar de vraag werd gedrukt door sporadische corona-uitbraken en inflatie.
De verkoop van fysieke goederen via Alibaba’s grote onlinemarktplaatsen Taobao en Tmall kende vorig jaar inderdaad nog maar een eencijferige groei. De groep had ook te kampen met sterke concurrentie, net als met een Chinese overheid die de technologiereuzen van het land flink de duimschroeven aanhaalt. “De winter is nog niet voorbij; de lente komt wel, maar het kan langer duren voor het zover is”, citeert Alibaba zelf een analistenrapport van JP Morgan.
Apps voor groepsaankopen
Tekenen van die aanbrekende lente leest de e-commercegroep wel in het stijgende aantal gebruikers: Alibaba telde eind december 1,28 miljard actieve klanten, dat zijn er 43 miljoen meer dan een jaar eerder. Buiten China heeft de groep 301 miljoen gebruikers. De technologiereus zegt zo op koers te zijn om tegen 31 maart 1 miljard Chinese gebruikers te hebben, waarna de groep zich meer zal gaan focussen op behoud en conversie eerder dan op het werven van nog meer klanten.
In afwachting zet Alibaba sterk in op nieuwe apps, meer bepaald Taobao Deals en Taocaicai. Het zijn in feite kopieën van concurrerende apps die tijdens de coronacrisis erg populair werden, zoals Pinduoduo en Meituan. Die eerste is een soort Chinese Groupon, waar producten tegen hoge kortingen te koop zijn als er maar genoeg mensen op de deal intekenen. Ook Meituan en Taocaicai zijn een vorm van groepsaankopen, maar dan vooral voor voeding en boodschappen in buurtverband.
Met de apps mikt Alibaba op kleinere steden en landelijkere gebieden; regio’s die tot nu toe moeilijker te bereiken waren. Vooral Taobao Deals slaagt er echter veel nieuwe gebruikers aan te trekken. “Hun operationele verliezen zullen de komende maanden afnemen, wat aantoont dat de investeringsinitiatieven vruchten afwerpen”, meent CEO Daniel Zhang. Analisten delen in het optimisme en blijven potentieel zien in het Chinese bedrijf.
Meer weten over de unieke manieren waarop China innoveert met e-commerce, ‘social commerce’ en groepsaankopen? Je leest er binnenkort alles over in The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail, het nieuwe boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman, dat eind april verschijnt.