Bijna een jaar na de heropening van 38 voormalige Brantano-winkels, staat schoenketen vanHaren in België al verder dan verwacht, zegt CEO Krein Bons. Maar de huidige prijsstijgingen plaatsen de retailer wel voor grote uitdagingen.
Positieve feedback
Het is intussen bijna een jaar geleden, dat vanHaren in België een grote stap zette, met de heropening van 38 overgenomen Brantano-winkels. Staat de schoenketen vandaag waar ze wil staan? “We staan zelfs al wat verder”, zegt CEO Krein Bons aan RetailDetail. “We hebben beter verkocht dan gepland. We zijn heel blij dat de klanten ons zo snel gevonden hebben en dat we zo’n positieve feedback krijgen over de kwaliteit en de prijzen.” De schoenretailer paste z’n aanbod in België aan: consumenten verkiezen hier iets elegantere stijlen. “Dat slaat aan. Van de sportmerken verkopen we aanzienlijk meer dan in Nederland. Ook de licenties doen het fantastisch.”
Maar niet alles verloopt volgens plan. “We hebben ook wel een beetje pech – en dat hebben alle moderetailers: de leveringen lopen achter. We hebben veel minder schoenen dan dat we ingekocht hebben. Producenten krijgen het niet geleverd. Daar zit een enorme uitdaging.”
Ongeziene prijstijgingen
Bovendien heeft vanHaren net als iedereen te kampen met een enorme stijging van de prijzen. “De merken verhogen de prijzen, daarbovenop heb je de transport-, energie- en de personeelskosten. Je kan er niet omheen: je moet iets met je prijzen gaan doen, en dat past helemaal niet bij ons. Wij willen toch die retailer zijn met mooie producten tegen lage prijzen. Maar dat is bijna niet meer houdbaar, want Nike, Puma en Adidas verhogen hun prijzen met ongeziene percentages. Dat is lastig, maar het is een uitdaging voor de hele retail.”
De snelheid waarmee de schoenketen het voormalige Brantano integreerde, was ongezien: “We zijn gestart in september 2020 en in maart 2021 hadden we alle 38 winkels omgebouwd, 250 mensen opgeleid, een organisatiestructuur opgezet en al die schoenen ingekocht. Dat was heel spannend.”
Vertrouwen bouwen
Evident was dat niet: “De medewerkers die we aannamen, kwamen bijna allemaal van bij Brantano. Zij waren erg onzeker geworden door alles wat er de laatste jaren gebeurd was. Bovendien is er in Vlaanderen toch een zekere afstand tegenover die Nederlanders met hun grote mond. Die twijfels moesten we wegnemen. Dat is fantastisch gelukt: gelukkig hadden we Belgische mensen die de cultuur begrijpen.”
“In het opleiden van die 38 teams hadden we bovendien het voordeel dat we hier al 17 winkels hadden. Die hebben al die mensen mee op sleeptouw genomen. De lockdown bleek een voordeel: we hadden alle tijd om nieuwe mensen op te leiden. We hebben ook een stukje Duits DNA, dus de processen en structuren zijn heel helder. Je weet wie je moet bellen, waar je moet zijn om wat te vragen, alles is goed geregeld. Dat stuk vertrouwen ervaren onze medewerkers nu. Het verloop is minimaal, daar zijn we best wel trots op.”
Exclusief event
Op 16 maart komt Krein Bons naar Antwerpen op uitnodiging van RetailDetail. Hij zal er voor een select publiek van retail-CEO’s uit de doeken doen hoe vanHaren de integratie van de 38 Brantanowinkels aanpakte. “Ik kan me voorstellen dat er veel vragen leven. Hoe verloopt zo’n proces? Waarom Brantano? Waarom tijdens de lockdowns? Waarom maar 38 winkels? Waarom enkel in Vlaanderen? Ik hoop op wat interactie. Stel maar vragen!”
Captains of Retail is een exclusief netwerkevent van RetailDetail, dat plaatsvindt op 16 maart in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Het is enkel toegankelijk voor C-level retailers. Managers die aan dat profiel beantwoorden maar geen invitatie ontvingen en er toch graag bij willen zijn, sturen een e-mail naar info@retaildetail.be.