Maandelijks komt er wel een nieuwe betaaltechnologie bij. Hoe baan je je als handelaar een weg door de jungle van fintech? Klanten verwachten steeds meer achteraf of uitgesteld te betalen, zien ze bij Bristol. Zelfs cryptobetalingen zijn dichterbij dan je denkt.
Klant kiest minste risico
Grote buitenlandse e-commercespelers maken consumenten heel wat gewoon, ook als het op betalen aankomt. Ze zetten een standaard waar je als retailer wel aan moet voldoen. “Je hebt als retailer niet veel keuze. Je moet volgen, anders gaan ze naar de concurrentie”, merkt Britt Slegers, E-commerce & Loyalty Manager bij Euro Shoe Group.
Het moederbedrijf van Bristol krijgt met name veel vraag naar achteraf betalen en zelfs kopen op afbetaling. “Mensen kiezen de opties waarbij zij het minst risico lopen. Met achteraf betalen kunnen ze eerst thuis passen en eventueel terugsturen, vooraleer ze moeten betalen.”
De trend komt vooral uit Nederland overgewaaid, niet toevallig waar Bol.com achterafbetaling al jaar en dag toelaat. Ook Zalando heeft het de online modeshopper gewoon gemaakt. Bristol is daarom in gesprek met betaalproviders zoals Klarna om achteraf betalen en zelfs kopen op krediet mogelijk te maken, ook al is dat uitgesteld betalen niet vrij van risico’s en controverse. “Gelukkig zijn er betaalpartijen die het meeste risico op zich nemen.”
Het valt Britt Slegers op hoeveel mensen kiezen voor afbetalingsplannen, zelfs voor een paar sneakers voor 30 euro. “Initieel zou je denken dat achteraf- of afbetalen niet eigen is aan onze discountmarkt, maar in alle geledingen is meer armoede dan je zou denken. Zeker voor duurdere producten is er werkelijk vraag naar.”
Niemand wil nog zoeken
Voor iedereen moet afrekenen in ieder geval bliksemsnel en eenvoudig kunnen, zowel online als in de winkels. “Betalen moet met één swipe kunnen, liefst zelfs met gezichtsherkenning. Je ziet dan ook dat mobiel shoppen enorm toeneemt. Niemand heeft nog tijd om het ‘kaske’ van de bank te zoeken.” Hetzelfde geldt in de winkel: “Het gaat niet per se om het aanschuiven aan de kassa. Mensen willen vooral niet meer zoeken naar hun portefeuille in hun handtas. Hun smartphone hebben ze al in de hand, dus des te beter als betalen daarmee kan.”
Er komen bijna maandelijks nieuwe betaaltechnologieën bij, van consumptiecheques tot Apple’s nieuwste ‘Tap to Pay’. Hoe zie je als retailer door de bomen het bos nog? En hoe weet je waarin wel of niet mee te gaan? Euro Shoe Group doet zelf proactief onderzoek, maar laat zich ook informeren door de betaalplatformen en -providers.
Wegwijs in de jungle
Apple Pay en Google Pay zijn vandaag “musts”, net zoals contactloos betalen. Sinds corona wordt in de winkels toch iets minder cash betaald, zeker door de oudere generaties bij wie dat voorheen nog vaak domineerde. Nu betalen ook zij met de kaart, terwijl handelaars zich ondertussen al moeten voorbereiden op betalingen via smartwatches en het scannen van QR-codes. “Het is nog klein, maar het komt”, voorspelt Slegers.
Al raadt Slegers tegelijk aan niet teveel opties aan te bieden, dat maakt het alleen maar verwarren. “Het kan best gebeuren dat we iets een tijdje live zetten en er dan weer meer stoppen, als we zien dat het niet wordt gebruikt. Het is belangrijk om goed te bekijken en af te wachten wat echt aanslaat. Wij verzamelen continu statistieken.”
Geld wordt overbodig
Welke evoluties verwacht Bristol zelf? Digitale banken en cryptocurrencies zijn zeker iets om in het oog te houden, want het kan snel gaan. “In het Verenigd Koninkrijk leeft het al”, ziet Britt Slegers. Bovendien wordt de kassa meer mobiel. Geld zal op termijn overbodig worden. “We moeten er dan voor opletten dat klantenservice wel persoonlijk blijft, dat niet alles via machines gaat.”
Een concrete volgende stap is in Nederland ook de vele overheidspassen online te aanvaarden. “In Nederland heb je allerlei betaalkaarten vanuit de overheid, zoals de schoolspullenpas, winterkledingpas en kledingpas voor kinderen die het thuis niet breed hebben. Het is er sterk ingeburgerd, dus ook aan lokale gebruiken moet je tegemoetkomen.”