Met een geconnecteerde koelkast zoekt lunchketen Exki de klant op waar die werkt, reist of zich ontspant. Zo vindt iedereen een gezonde maaltijd op elk moment van de dag. “We zien potentieel voor 300 Exki Fridge automaten.”
Nieuw distributiekanaal
Een onbemand, geautomatiseerd mini-restaurant waar klanten een selectie uit het gezonde Exki-assortiment kunnen vinden: dat is Exki Fridge. De omnichannel-oplossing werkt op basis van RFID-technologie: klanten scannen de QR-code met de app of swipen hun kaart, openen de koelkast en nemen de gewenste producten eruit. De aankoop wordt geregistreerd via de RFID-tag en de betaling volgt automatisch.
Voorlopig zijn er nog maar twee actief, maar dat worden er snel meer, zegt medeoprichter en CEO Nicolas Morlet, een ondernemer die in Azië een passie voor foodtech ontwikkelde. In een joint venture met Exki heeft hij de nieuwe oplossing ontwikkeld. Nu start de uitrol. “Dit is een nieuw, gedigitaliseerd distributiekanaal voor Exki: we gaan naar consumenten op hun werkplek, of waar ze onderweg zijn, of waar ze zich ontspannen”, zegt hij. Op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress vertelt hij er meer over.
Flexibele oplossing
Exki Fridge is een flexibele oplossing voor hybride werkplekken, maar kan ook elders worden ingezet. “We zien potentieel in de gezondheidssector, omdat we een gezond product aanbieden. We werken samen met het Sint-Lucasziekenhuis in Brussel, dat z’n medewerkers en studenten evenwichtige voeding wil kunnen aanbieden. Daarnaast is Exki sterk aanwezig in treinstations en luchthavens. Daar past onze oplossing perfect: reizigers kunnen zich snel bedienen uit onze gebruiksvriendelijke koelkast.”
Met de geconnecteerde koelkast speelt Exki in op recente trends in de horeca en de bedrijfskantines, waar de bezoekcijfers terugvielen en bezorgen sterk groeide. “We gaan de horeca niet vervangen, maar we zoeken de consument op waar die zich bevindt, om ze de kans te geven gezond te eten op elk moment van de dag. In de Exki Fridge vinden klanten een selectie van ons assortiment, in functie van de vraag. Daarnaast hebben we een bezorgdienst: als je voor 10 uur bestelt, bezorgen we tegen 12u30.”
‘Made in Europe’
Voor de technologie heeft Exki Fridge een exclusief partnership met een Frans bedrijf, gespecialiseerd in RFID-technologie. De koeltechnologie komt uit Italië. “Dit is echt ‘made in Europe’. Daar zijn we fier op: veel andere gelijkaardige oplossingen komen uit China.”
Ook Worldline is een belangrijke partner: “We wilden in onze omnichannel-oplossing een maximum aan betaalmogelijkheden kunnen bieden. Dat is ingewikkeld, omdat je langs verschillende aanbieders van betaaldiensten moet, die exclusief bepaalde kaarten of andere betaalmiddelen hanteren. Met Worldline hebben we ervoor gezorgd dat gebruikers werkelijk alle betaalmiddelen kunnen gebruiken die je kan bedenken.”
Drie landen
Exki Fridge bestaat nu bijna één jaar. De eerste koelkasten werden bij wijze van test geïnstalleerd op het Exki-hoofdkantoor en bij BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel op de Louizalaan. Nu is de startup klaar voor een uitrol. “In de loop van de maand maart installeren we de eerste koelkasten bij externe klanten.”
Maar de ambities reiken verder: “EXKi is aanwezig in verschillende Europese landen, maar met deze oplossing concentreren we ons in eerste instantie op drie landen. In België focussen we op Brussel en Antwerpen, waar we al sterk staan met restaurants en delivery. In Frankrijk zijn we sterk vertegenwoordigd in Parijs en de regio Ile-de-France. Daarnaast gaan we ook naar Luxemburg. We zien potentieel voor zo’n 300 koelkasten in de volgende drie tot vijf jaar.”
Afspraak op 24 maart
Meer weten? Nicolas Morlet komt de verdere plannen van Exki Fridge uit de doeken doen op 24 maart, tijdens het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt in Antwerpen. Op de internationale affiche van dat event vinden we ook de ambitieuze babywebshop De Gele Flamingo, moderetailer C&A, en Ochama, het gerobotiseerde omnichannelconcept van de Chinese internetreus JD.com. Moderator is retailprofessor Gino Van Ossel van Vlerick Business School. Binnenkort maken we nog meer namen bekend. Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wacht niet te lang: de plaatsen zijn beperkt.