RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van de Velde beleeft sterkste tweede jaarhelft ooit

icon
Mode24 februari, 2022

Het gaat weer goed met Van de Velde, na enkele moeilijke jaren. Mensen kopen weer lingerie na de coronadip en ook de brutowinst is met bijna een derde gestegen. Tevreden geeft CEO Marleen Vaesen de fakkel door. 

 

Lingerie maakt comeback

Na jaren van kwakkelende resultaten zit de Belgische lingeriegroep weer in de lift: de vergelijkbare omzet is in het voorbije jaar met 19% gestegen tot 191,2 miljoen euro. Vooral de tweede helft van het jaar was een topper: het was de beste tweede jaarhelft in de geschiedenis van het bedrijf. Wellicht door de coronaversoepelingen herstelde de verkoop van lingerie zeer sterk, meer zelfs dan in pre-pandemiejaar 2019.

 

Veel is te danken aan de succesvolle digitalisering van de lingeriegroep, meent CEO Marleen Vaesen. De digitale platforms verbeterden en de groep voerde marketingcampagnes over alle kanalen heen, zowel fysiek als digitaal. Het betekende een sterke stimulans voor de verkoop.

 

Meer verkoop, meer winst

De vergelijkbare omzet in het groothandelssegment steeg met 18,4%, de verkoop via eigen retail groeide met 23,7%. In Europa klom de retailomzet met 17,8% en in de Verenigde Staten zelfs met 49,4%, met name dankzij de heropeningen na langdurige lockdowns.

 

Meer omzet leidt in dit geval ook tot meer winst: de brutowinst steeg met 30,3% tot 52,3 miljoen euro. Netto kwam dat neer op een winst van 32 miljoen euro, tegenover 17,3 miljoen euro een jaar eerder. Behalve door de betere verkoop, komt dat ook door “een andere mix en een verbetering van de productie-efficiëntie”. 

 

Nieuwe CEO aan zet

Vaesen kan op die manier met een gerust hart afscheid nemen: de 63-jarige topvrouw geeft de fakkel door aan Peter Corijn, tot nu toe zelfstandig consultant. Eerder was hij actief bij Procter & Gamble en Imperial Brands. “We kijken vol vertrouwen naar de toekomst waarin we zullen blijven investeren in onze merken, retailpartners, optichannel strategie en supply chain om verdere groei te realiseren”, aldus Vaesen.

 

“Na een jaar van ommekeer in 2021 is het onze ambitie om in 2022 verdere groei te realiseren”, klinkt nog. Dit jaar wil Van de Velde inzetten op haar premiummerken, “customized service” naar retailpartners en consumenten toe en investeren in de logistieke keten.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle

    De “Fashion & Lifestyle”-editie van het RetailDetail Congress stelde niet teleur: zes keynotesprekers deelden hun visie op beleving, duurzaamheid en ondernemerschap, met verandering in een woelige modemarkt als rode draad.

  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet

    Na meer dan dertig jaar komt er een einde aan het verhaal van de Brusselse outletretailer Cameleon: de rechtbank heeft het faillissement uitgesproken. 46 medewerkers verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN