Mango versnelt zijn duurzaamheidsdoelstellingen: het bedrijf maakt zich sterk dat in 2025 alle gebruikte polyester gerecycleerd zal zijn en dat alle cellulosevezels van gecontroleerde en traceerbare oorsprong zullen zijn.
Committed
Mango’s inzet voor duurzame(re) mode komt tot uiting in het Committed label, dat alle kledingstukken met een lagere milieu-impact omvat. Het gaat om items die voor minstens 30% uit meer duurzame vezels bestaan, zoals biologisch katoen, gerecycleerde wol of gerecycleerd polyester. In de afgelopen jaren heeft de modeketen grote inspanningen geleverd om het aandeel ‘duurzame kledingstukken’ te verhogen. Vorig jaar behoorde reeds 80% van de collectie tot de Committed lijn, bijna een verdubbeling tegenover 2020. Dit jaar wil Mango zelfs naar 100% gaan.
De retailer heeft nu beslist om een aantal duurzaamheidsdoelstellingen, die hij begin 2020 in zijn strategisch plan opnam, te versnellen. Concreet belooft Mango dat 100% van het gebruikte polyester in 2025 gerecycleerd zal zijn, een verdubbeling van de oorspronkelijke doelstelling voor dat jaar. Alle cellulosevezels zullen tegen dan bovendien van gecontroleerde oorsprong en traceerbaar zijn, zegt Mango, waardoor de initiële toezegging met vijf jaar wordt vervroegd.
Openheid
“We zijn ons bewust van de milieu-impact van onze producten en in lijn met onze doelstellingen en internationale verplichtingen, bevorderen we het gebruik van vezels met een lagere milieu-impact. Het vervroegen van de duurzame vezeldoelstellingen stelt ons in staat om naar een duurzamere modetoekomst te gaan”, zegt CEO Toni Ruiz.
In lijn met zijn transparantiestrategie heeft het bedrijf in december een lijst gepubliceerd van de fabrieken in haar wereldwijde toeleveringsketen, waarbij naast ‘Tier 1’-fabrieken nu ook ‘Tier 2’-fabrieken zijn opgenomen. Dit jaar is de groep van plan om tevens de lijst van fabrieken van het derde niveau (Tier 3) bekend te maken, die bestaat uit de grondstoffenleveranciers.