Perfecte aanvulling
Beide partijen zien elkaar als de perfecte aanvulling op hun huidig aanbod. Prik & Tik, dat dit jaar zijn dertigste verjaardag viert, is een sterke merknaam met een eigen keten aan winkels, terwijl Cobeli dan weer sterker staat in de horeca.
“Wij zijn de enige aankoopvereniging van drankenhandelaars met zo’n uitgebreid centraal magazijn. Bovendien investeerden we miljoenen euro’s in de naambekendheid van Prik & Tik”, zegt voorzitter van de raad van bestuur Jan Dalemans. “Cobeli daarentegen is als horecaspecialist bij uitstek complementair aan onze sterktes, waardoor de toegevoegde waarde van deze fusie voor beide partijen erg groot is”
40% marktaandeel tegen 2020
Samen zullen ze een omzet hebben van meer dan 130 miljoen euro en zullen ze een marktaandeel van 18% op de Belgische drankenhandelmarkt vertegenwoordigen. “We mikken tegen 2020 resoluut op een marktaandeel in de buurt van 40%”, kijkt algemeen directeur Filip Sevens naar de toekomst.
“Onze beide organisaties beleveren samen zowat 5.000 cafés in Vlaanderen, wat overeenkomt met ongeveer 13% van de markt. Bij de leden van Cobeli is dit B2B-accent sterker dan bij de meer B2C-gedreven Prik & Tikkers. Ook hier geldt dus dat we van elkaars knowhow kunnen leren”, besluit Geert Velghe, coördinator bij Cobeli.