Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz presteerde in het slotkwartaal van 2021 boven verwachting. Toch verklaart de multinational de prijzen van zijn snacks en specerijen verder te moeten verhogen om de stijgende kosten van grondstoffen en transport te compenseren.
Coronabonus
Producenten van verpakte voedingswaren behoorden tot de grootste winnaars van de pandemie vorig jaar, toen thuisblijvende consumenten een voorraad diepvriesmaaltijden, sauzen en soepen insloegen. Door een haperende bevoorradingsketen zijn de transport- en arbeidskosten intussen echter fors gestegen. Bovendien bereikten voor de belangrijkste voedingsmiddelen zoals graan en olie afgelopen jaar hun hoogste peil in tien jaar. Het zet bedrijven als Kraft Heinz stevig onder druk.
Topman Miguel Patricio kondigde in oktober al prijsverhogingen aan en die zijn nu ook zichtbaar in de kwartaalcijfers: in het slotkwartaal dreef Kraft Heinz zijn prijzen op met 3,8% procentpunt. De marges lagen daardoor hoger dan in dezelfde periode vóór de coronacrisis.
Desinvesteringen
De omzet van de voedingsgigant daalde in de drie maanden tot 25 december weliswaar met 3,3% tot 6,71 miljard dollar (5,9 miljard euro), maar dat was het gevolg van enkele van enkele overnames en desinvesteringen. Het was ook beter dan de 6,61 miljard dollar (5,8 miljard euro) waar analisten op gerekend hadden, schrijft Reuters. Op organische basis namen de opbrengsten met 3,9% toe.
“Onze prestaties bewijzen dat onze schaalgrootte en flexibiliteit hebben geleid tot betere resultaten en een grotere relevantie bij klanten en consumenten. We genereren efficiëntieverbeteringen die de basis vormen voor extra investeringen in onze activiteiten, die samen met een succesvolle prijsstelling de inflatiedruk verlichten”, verklaarde Patricio.
Ondanks die hoge inflatie verwacht Kraft Heinz “sterke financiële prestaties” te leveren in 2022. Het bedrijf rekent op een organische omzetgroei van 1 tot 3% voor het hele jaar, als gevolg van een aanhoudend hogere consumptie dan vóór de pandemie. De aangepaste brutobedrijfswinst (aebitda) zou moeten uitkomen tussen 5,8 en 6 miljard dollar (5,1 tot 5,3 miljard euro).