Hoe word je de Coolblue van de babywereld? De Gele Flamingo combineert een compleet aanbod met een uniek emotioneel verhaal, dat nu ook de grenzen overschrijdt. “Ondernemers zijn vaak te bescheiden”, vindt oprichtster Sophie Claes.
25 miljoen in 2025
Baby-, kinder- en lifestyleretailer De Gele Flamingo sloot 2021 af met een omzet van 6,5 miljoen euro, een stijging van wel 30% in vergelijking met 2020. Een sterk verhaal, maar de ambitie reikt nog veel hoger: tegen 2025 mikt e-commerce experte Sophie Claes op 25 miljoen euro. Hoe ze die doelstelling wil waarmaken, daarover vertelt ze meer op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, op 24 maart. In een gesprek met RetailDetail licht ze al enkele tipjes van de sluier.
“Het is een combinatie van factoren”, denkt ze. “We spelen sterk in op de nieuwste trends: we zijn vaak de eerste een nieuw merk of product exclusief op te nemen. We blijven continu innoveren om ons te onderscheiden.” De Gele Flamingo wil een ‘one stop shop’ zijn, die zowel de praktische babyspullen aanbiedt als mooie en duurzame lifestyle- en decoratieproducten. “Het volledige pakket dus, nog aangevuld met producten voor volwassenen, omdat we zagen dat bijvoorbeeld een leuke lamp voor de kinderkamer toch ook in de living belandde.”
Achter de schermen
Er speelt ook een belangrijke gevoelscomponent mee: de aankoop van babyspullen is immers een emotionele aangelegenheid. “We merken dat klanten ons vaak taggen op sociale media, wanneer ze bij ons iets hebben gekocht. We slagen erin een gevoel van nabijheid op te roepen, mensen hebben de indruk dat ze ons kennen, ook al hebben ze ons nog nooit ontmoet. Dat is wel bijzonder voor een webshop.”
De Gele Flamingo hanteert een speelse toon in de communicatie en deelt veel filmpjes en verhalen over wat zich achter de schermen afspeelt in het bedrijf. “We zijn een hecht team, met een grote betrokkenheid. Er wordt hier keihard gewerkt, maar ook veel gelachen. Die ‘fun’ weten we goed naar buiten te brengen. Dat maakt de beleving bij ons heel anders dan bij de meeste webshops.”
Geen meesterplan
Eén en ander helpt ook bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers: “Je leest vaak dat retailers het moeilijk hebben om goeie mensen te vinden, zeker voor lastige jobs, zoals orderpickers in het magazijn. Maar wij krijgen heel veel reacties. De mensen die hier op gesprek komen, geven aan dat ze het gevoel hebben dat ze het team al kennen, dat ze weten wat er speelt en hoe het er aan toe gaat.”
Een groot ‘masterplan’ zit daar nochtans niet achter, zegt Claes: “Je kan dat niet forceren, dat zou fake overkomen. Het is er vanzelf gekomen: we zijn onszelf, we tonen waar we mee bezig zijn. Door de feedback die we kregen van klanten, zijn we er ons wel wat meer bewust van geworden, maar we orkestreren het niet.”
Influencers inzetten
Intussen zet De Gele Flamingo de eerste internationale stappen: in november opende het bedrijf een Engelstalige webshop, om het toenemende aantal buitenlandse klanten te bedienen. “We zien dat de meeste bestellingen afkomstig zijn uit Duitsland. Daar gaan we nu met influencers aan de slag om onze naambekendheid te vergroten. Het leuke is dat we al veel volgers hebben, dus willen ze graag met ons samenwerken.”
Ondernemers zijn vaak te bescheiden, vindt Claes. “Ik ben altijd heel ambitieus geweest. Elk jaar stel ik hoge targets, maar we halen ze wel.” Nu het magazijn volledig geautomatiseerd is, kan de retailer opschalen. Marketing wordt een prioriteit. De onderneemster ziet nog veel potentieel voor de geboortelijstenwinkel bijvoorbeeld. “De gemiddelde waarde stijgt, doordat we er nu ook duurdere items op zetten, zoals kinderkamers.”
Verkopen via bol.com
Sinds kort verkoopt De Gele Flamingo op het platform van bol.com. “Veel van onze merken willen daar niet aanwezig zijn. Dat juichen we toe, zo behouden we het unieke karakter van een speciaalzaak. Anderzijds is er een publiek dat enkel op bol.com koopt, en als er merken zijn die het wél toelaten, dan wil ik die omzet ook wel. Vanaf de eerste maand overtrof de verkoop onze verwachtingen, niet alleen in de drukke eindejaarsperiode maar ook in januari en februari. Je moet wel je prijszetting en je marges in de gaten houden.”
Af en toe organiseert Sophie Claes zelf een webinar om startende ondernemers op weg te zetten. Op 24 maart komt ze haar verhaal toelichten op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt in Antwerpen. Op de affiche ook onder andere moderetailer C&A, gezonde restaurantketen EXKi en Ochama, het gerobotiseerde omnichannelconcept van de Chinese internetgigant JD.com. Binnenkort maken we nog meer namen bekend. Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wacht niet te lang: de plaatsen zijn beperkt.