De voorlopig nog naamloze fietstak waarmee auto-importeur D’Ieteren België wil gaan veroveren, gaat Lucien heten. Daar zijn twee goede redenen voor.
Wielerkampioen en auto-importeur
Het grote publiek denkt bij ‘Lucien’ meteen aan wielerkampioen Lucien van Impe, maar Lucien is ook de voornaam van de D’Ieteren-telg die de beslissing nam om zich op het importeren van auto’s te storten, bericht De Tijd. De keten moet zich richten op stadsbewoners die een premiumfiets willen kopen en daar liefst ook een verzekering bij willen afsluiten – een beetje ‘rundle’ in de praktijk brengen dus.
Momenteel heeft D’Ieteren negen fietsenwinkels na de overname van iBike in december, maar dat moeten er snel meer worden. De expansie zou wel via een opmerkelijke strategie gaan verlopen: niet “eerst zo veel mogelijk steden bereiken met één winkel”, wel “eerst in één stad veel winkels en dan pas naar een volgende gaan”, merkt Karl Lechat van Lucien op in De Tijd. Concreet richt de groep zich dus eerst op Antwerpen en Brussel, later volgen andere centrumsteden.
De auto-importeur begon afgelopen mei met zijn fietsdivisie, en schuwde de grote woorden niet: “binnen vijf jaar een landelijke dekking”, te beginnen met een vestiging in de eigen hoofdzetel in Elsene. Zo wilde het Brusselse bedrijf een graantje meepikken op de snel groeiende fietsenmarkt, en goed voorbereid zijn op de voorspelde consolidatie op de fietsmarkt, legde Lechat nog uit naar aanleiding van de RetailDetail Night.