“Kasticket dreigt heuse roman te worden”
Een eerste voorstel verplicht handelaars om consumenten via een mededeling op het kasticket te waarschuwen dat het ticket na verloop van tijd kan verkleuren of vervagen. Daardoor dreigt het onleesbaar te worden en niet langer als garantiebewijs te kunnen dienen, aldus de indieners van het voorstel.
“Onzin”, reageert Unizo. “Ook een rekeninguittreksel of Visa-afschrift kan perfect als garantiebewijs dienen”. Volgens de ondernemersorganisatie bevat het kasticket als gevolg van het nieuwe Wetboek Economisch Recht nu al voldoende informatie voor de consument: “Op den duur moeten handelaars hun consumenten een volledige roman meegeven als kasticket om aan alle regeltjes te voldoen.”
“Verlenging omkering bewijslast onhaalbaar”
Het tweede voorstel dat de Senaatscommissie goedkeurde, verlengt de zogeheten “omkering van de bewijslast”. Een consument die vandaag bijvoorbeeld een koelkast koopt, krijgt daar een garantie van 2 jaar op. Gaat de koelkast tijdens de eerste zes maanden stuk, dan moet de consument niet bewijzen dat hem geen schuld treft; na die 6 maanden moet dat wel (dan wordt de bewijslast dus “omgekeerd”). Het voorstel dat de Senaatscommissie nu goedkeurde, verlengt die 6 maanden tot 2 jaar.
“Onhaalbaar”, vindt Unizo, dat vreest dat alle kosten (voor vervanging of herstelling) op de rug van de winkelier zullen terechtkomen. “Het evenwicht tussen de rechten en plichten van consumenten en die van handelaars is volledig zoek. Het almaar uitbreiden van de beschermingsmechanismen voor consumenten fnuikt het ondernemerschap”, zegt UNIZO.
Beide wetsvoorstellen moeten wel nu nog naar de Kamer. Unizo vraagt het parlement dan ook “met aandrang om de voorstellen niet goed te keuren.”