Speelgoedketens King Jouet en Maxi Toys versterken hun samenwerking: in Frankrijk komen alle winkels onder het merk King Jouet (net als in Zwitserland), in België en Luxemburg blijven ze wel Maxi Toys. Er gaan geen jobs verloren.
Synergie
King Jouet en Maxi Toys kondigen een nieuw hoofdstuk aan in hun onderlinge samenwerking. De retailgroep kiest resoluut voor het commerciële model van King Jouet – met behoud van de sterktes van Maxi Toys – en gaat voortaan voor één enseigne per land: King Jouet in Frankrijk en Zwitserland, Maxi Toys in België en Luxemburg. Er is geen impact op de tewerkstelling: zowel in de winkels, de logistiek en op de hoofdkantoren blijft 100% van de jobs behouden.
In een intern schrijven van de retailgroep naar zijn leveranciers, dat RetailDetail kon inkijken, meldt eigenaar Prenatal Retail Group dat de bedrijfscultuur en de commerciële modellen van beide ketens dicht bij elkaar liggen en dat de eerste synergie-oefeningen bemoedigende resultaten opleveren.
Logische piste
Maxi Toys kwam in handen van King Jouet in augustus 2020, na omzwervingen bij het Portugese investeringsfonds Green Swan en Mirage Retail Group. Een gerechtelijke herstructurering in 2020 liet de keten toe een succesvolle doorstart te maken met 126 winkels en 850 jobs. De overname door King Jouet bracht de speelgoedketen in de veilige haven van een sterke groep.
De beslissing om de synergie nog op te drijven, lijkt een logische piste. Met de integratie van het Maxi Toys netwerk zou King Jouet marktleider worden op de versnipperde Franse markt, net als in het Franstalige gedeelte van Zwitserland – waar alle winkels al sinds mei 2021 onder de King Jouet-vlag varen. Maxi Toys van zijn kant kan in België en Luxemburg voordeel halen uit de sterke punten van King Jouet, met name op het vlak van prijspositionering en digitalisering.