Carrefour heeft een grote lap grond gekocht. Niet om een nieuwe fysieke winkel te bouwen, maar om zijn eerste stapjes in het virtuele ‘metaversum’ te zetten. Het terrein is namelijk enkel te vinden in de computergame The Sandbox.
Grond in de zandbak
Hypermarktgroep Carrefour heeft een bouwgrond gekocht met adres ‘33,147’, The Sandbox. Dat is een ‘sandbox game’ (jawel, zo heet ook het genre), vergelijkbaar met populaire computerspelletjes Roblox en Minecraft. Eigen aan het genre is dat mensen er zelf creatief aan de slag kunnen gaan: wie dat wil, kan een terrein kopen en daarop bouwen wat ‘ie wil.
Zo heeft rapper Snoop Dogg er een Snoopverse, waar fans spelletjes kunnen spelen of virtuele concerten bijwonen. Ook merken en andere organisaties vinden de laatste tijd hun weg naar het spel. Spelers kunnen er bijvoorbeeld virtuele Troetelbeertjes kopen en zelfs consultancybedrijf PwC opent er een digitaal kantoor.
Interessant voor retailers en merken is dat The Sandbox ook een eigen digitale marktplaats heeft, gestoeld op blockchaintechnologie. Gebruikers kunnen er geld (de eigen cryptomunt SAND) verdienen door te spelen of door virtuele creaties te verkopen. Ze kunnen er ook NFT’s kopen. Het spel biedt dus potentieel om een heuse virtuele economie te vormen, al staat het allemaal nog in zijn kinderschoentjes.
Experimenteren met metaverse
Omdat het een virtuele wereld is waar mensen zich vrij in kunnen bewegen en (binnen de mate van wat technisch mogelijk is) kunnen doen wat ze willen, benadert het het beeld van een metaversum dat Mark Zuckerberg zo fel promoot sinds hij Facebook half noodgedwongen omdoopte tot Meta. Op dit moment is The Sandbox echter vooral nog het kleine en onbekende broertje van succesvolle games als Roblox en Fortnite. Ook de eigenzinnige stijl waarbij alles en iedereen uit Lego-blokjes lijkt opgebouwd, zal niet iedereen aanspreken.
Wat Carrefour er precies gaat doen? Nog niemand die het weet, mogelijk de retailer zelf ook niet. Komt er binnenkort een virtuele supermarkt in The Sandbox? Elodie Perthuisot, hoofd digitale transformatie, noemt het terrein een “plek om in het hart van het metaversum te staan, om te experimenteren, om de komende veranderingen in de detailhandel en de consumptie te begrijpen”. Concrete projecten volgen binnenkort.
Vorig jaar stortte Carrefour, dat zich als een voortrekker in digitale transformatie wil positioneren, zich ook al op het spel Fortnite. De retailer opende er een eigen spelwereld, waar spelers elkaar in een landelijke omgeving kunnen overhoop knallen (doel van het spel), maar dan wel weer op krachten kunnen komen door gezonde groenten en fruit te eten. Een ludieke poging om er bij jongeren de aandacht erop te vestigen dat Carrefour ook zelf games en elektronica verkoopt. Alleen bleef het bij wat vluchtige persaandacht, want de spelomgeving zelf trok maar weinig bezoekers. Afwachten dus of het in de zandbak anders afloopt.