Voor een gemiddelde winkelkar hoeven Belgische klanten niet langer de grens over, beweert Colruyt: de discounter is naar eigen zeggen goedkoper dan Nederlandse concurrenten als Jumbo en Albert Heijn of Franse rivalen als E. Leclerc en Auchan.
Grote verschillen
Het is een opmerkelijke campagne die de Belgische marktleider nu lanceert, met als slogan “De goedkoopste winkelkar kent geen grenzen” (in het Frans: “Le caddie le moins cher des deux côtés de la frontière”). De retailer wil grensshoppers terugwinnen, met als argument dat een gemiddelde winkelkar goedkoper is bij Colruyt in België dan bij de Franse of Nederlandse buren. Bovendien sparen klanten dan ook heel wat autoritten uit.
Zo vergeleek Colruyt een winkelkar bij zijn winkel in Sint-Gillis-Waas met drie Nederlandse winkels even verderop, die populair zijn bij Vlaamse klanten: Albert Heijn en Jumbo in Hulst, en Plus in Koewacht. Volgens de meting van Colruyt zijn de verschillen behoorlijk groot: Albert Heijn is 34% duurder, Jumbo 21% en Plus zelfs 42%.
Aan de Franse grens vergeleek Colruyt de prijzen van de eigen winkel in Moeskroen met die van vier concurrenten: E.Leclerc in Wattrelos is volgens de meting 13,07% duurder, de Auchan in Roncq 15,04%, de Carrefour in Wasquehal 16,65% en de Match in Wattrelos zelfs 25,05%.
‘Gemiddelde winkelkar’
De beweringen van Colruyt zijn markant, want in Nederland en Frankrijk waren de boodschappen jarenlang goedkoper dan in België. Dat is niet langer het geval voor een gemiddelde winkelkar, zegt de discounter nu. “We zien dat deze kloof nu duidelijk gedicht is en we zelfs goedkoper zijn”, zegt woordvoerder Eva Biltereyst. Er kunnen wel prijsverschillen zijn op het niveau van individuele producten.
Wat Colruyt dan bedoelt met het begrip ‘gemiddelde winkelkar’? De retailer onderzocht hoe een gemiddelde, wekelijkse winkelkar van een gemiddelde Colruyt Laagste Prijzen-klant is samengesteld. “We hebben gezorgd voor een evenwichtige verdeling tussen de verschillende productcategorieën en merklagen. Vervolgens hebben we de meest gekochte producten binnen deze categorieën gekozen, die een vergelijkbaar alternatief hebben bij de winkels in Nederland of Frankrijk.” Die prijzen werden dan op dezelfde dag vergeleken.
Volgens Colruyt geeft zo’n prijsvergelijking een realistisch beeld van de gemiddelde prijsverschillen. “Het principe is exact hetzelfde als dat van onze Prijsbarometer waarmee we in België de prijzen vergelijken”, zegt Biltereyst. Colruyt voert deze campagne niet alleen op de website maar ook regionaal via haar socialemediakanalen en langs de kant van de weg in de grensstreek.