Modereus H&M boekte liefst negen keer meer winst vorig jaar. De rentabiliteit is zo weer beter dan in jaren en ook de omzet ligt weer op het niveau van voor de pandemie. Tijd dus voor nieuwe ambities bij de fastfashionreus…
Ondanks Chinese boycot
H&M heeft het jaar sterk afgesloten, zegt CEO Helena Helmersson: in het laatste kwartaal steeg de omzet met 8% zonder wisselkoerseffecten, over het hele jaar steeg de netto-omzet met 6% tot 199 miljard kronen (19 miljard euro). Vooral de winststijging was spectaculair: alleen in het vierde kwartaal klom de nettowinst met 86%, over het hele boekjaar eindigde de nettowinst liefst negen keer hoger dan een jaar eerder.
Natuurlijk heeft dat veel te maken met de zwakke vergelijkingsbasis van 2020: toen bleef van de winst nog maar 1,2 miljard Zweedse kroon (110 miljoen euro), tegenover 11 miljard kroon (1 miljard euro) nu. Het is niettemin het beste winstcijfer in jaren, aldus Helmersson, die heel wat besparingen en winkelsluitingen doorvoerde. Meer dan 200 winkels gingen vorig jaar dicht.
H&M werd vorig jaar ook hard geraakt door een boycot in China. De modegroep kreeg, net als veel andere kledingmerken, kritiek omdat het kleding in strafkampen zou laten produceren door Oeigoeren, een onderdrukte Chinese minderheid. Toen H&M daarop beloofde om geen katoen meer te betrekken uit de regio, werden vervolgens de Chinezen boos. De grootschalige boycot bleef niet zonder gevolg: de omzet kelderde er met 40% en China werd plots de achtste grootste afzetmarkt in plaats van de derde.
Nog honderden winkels gaan dicht
Helmersson zegt nu weer optimistisch te zijn over de toekomst en pakt met stevige ambities uit: tegen 2030 wil H&M Group de omzet verdubbelen. De CEO wil op langere termijn weer jaarlijks dubbelcijferige groeicijfers zijn. Analisten zien nochtans slechts zo’n 50% groei haalbaar op die termijn. Ook ligt die groeidoelstelling wat moeilijk met de duurzaamheidsambities die het bedrijf tegelijkertijd proclameert: de CO2-voetafdruk moet in dezelfde periode halveren.
Om de doelstellingen toch te halen gaat H&M dit jaar een miljard euro extra investeren, vooral in technologie, de toeleveringsketen, hernieuwbare energie en duurzame materialen. Er moet ook nog verder worden gesnoeid: de Zweedse groep plant dit jaar netto 120 winkels te sluiten, vooral in Europa. Verder wil Helmersson nog minder onverkochte voorraden, kosten en afprijzingen.
Weekday groothandelt
Ondertussen betreedt dochtermerk Weekday de groothandelsmarkt: in Duitstalige landen kunnen fysieke retailers het merk voortaan voor hun winkels inkopen, weet FashionUnited. Eerder werkte Weekday al samen met e-commerceplatformen Zalando en Asos, maar nu breiden die groothandelsactiviteiten verder uit.
H&M breidt dit jaar fysiek uit naar zes nieuwe markten: Ecuador, Kosovo en Noord-Macedonië, en via franchise in Costa Rica, Guatemala en Cambodja. De uitrol van H&M online gaat in 2022 verder met Wit-Rusland, Colombia, Kazachstan, Peru en Oekraïne.