2021 was een recordjaar, bevestigt LVMH. Het modehuis (of liever: cultuurhuis) schoot de pre-coronaverkoop ruimschoots voorbij. De Louis Vuitton-eigenaar heeft dan ook alle vertrouwen in 2022, maar niet in het ‘metaversum’.
Ruim helft meer winst
Het zag er al naar uit, maar nu is het ook bevestigd: LVMH heeft vorig jaar de eigen records verbroken, zowel qua omzet als winst. De Franse luxeholding, met merken als Celine en Moët & Chandon, haalde een omzet van meer dan 64 miljard euro, terwijl de nettowinst afklokte op 12 miljard euro.
Ten opzichte van pre-coronajaar 2019 steeg de omzet met bijna 20%, de winst kwam zelfs 55% hoger uit. LVMH verkocht ook 43% meer dan in 2020. Vooral kleding en lederwaren deden het goed, met name in de Verenigde Staten en Azië. Europa had vorig jaar nog meer last van de coronabeperkingen.
CEO Bernard Arnault ziet dit jaar dan ook met vertrouwen tegemoet. Het luxeconglomeraat verkeert naar eigen zeggen in een uitstekende positie om “zijn leidende positie op de wereldwijde luxemarkt verder te versterken”, aldus een persverklaring.
“Metaversum is een bubbel”
Verwacht dit jaar evenwel niet een virtuele handtas van Louis Vuitton of een NFT van Dior te kunnen kopen. In tegenstelling tot concurrenten als Gucci en Burberry staat Arnault erg wantrouwig tegenover het metaversum. De ietwat behoudsgezinde topman (eerder verketterde Arnault ook al platformen als Amazon) waarschuwde voor zeepbellen en maant de sector aan op zijn hoede te blijven, aldus CNBC.
Er kunnen relevante toepassingen en zakelijke opportuniteiten zijn, aldus een nuchtere Arnault, maar eerst valt te bekijken hoe er winst mee te behalen is. Alleen van NFT’s is hij op dat vlak momenteel overtuigd.
Geen mode maar cultuurmerk
LVMH is ook niet bang van de hoge inflatie: de luxegroep is immers niet zomaar een modehuis, maar noemt zichzelf een heus “cultureel creatief bedrijf”. En dat betekent dat de prijzen gerust wat omhoog kunnen, binnen de grenzen van de redelijkheid. Ondanks de stijgende kosten steeg de marge vorig jaar inderdaad al, wat betekent dat de verkoopprijzen de lucht in gingen.
Het modehuis verkoopt “verlangen” en “cultuur”, eerder dan horloges of jurken. Zeker vlaggenschip Louis Vuitton “is een cultureel merk met een wereldwijd publiek”, dat ook een zeer belangrijke Gen Z-klantenbasis bereikt. Als voorbeelden gaf Arnault Beyoncé in de Tiffany & Co.-marketingcampagne en het postume modefeest ter ere van overleden sterdesigner Virgil Abloh.