De Duitse retailer Metro heeft vandaag zijn toekomstvisie uiteengezet. Door meer dan ooit in te zetten op groothandel en e-commerce, is er na enkele magere jaren potentieel voor veel groei. Technologie krijgt daarbij veel aandacht, R&D expliciet niet.
Groeistrategie
Metro is momenteel in 34 landen actief en “behoort tot de top drie in haast elk land waar we actief zijn”, zegt CEO Steffen Greubel. Hij verwacht een grote consolidatie – in heel wat landen is die top drie niet eens goed voor een derde van de totale verkopen, aldus de topman, en hij ziet daarin grote groeikansen voor zijn bedrijf. Bezorgen en digitalisering moeten die groei stuwen: “Ons multichannel zakenmodel verbindt winkels, bezorgen en digitaal.”
COO Rafael Gasset spreekt van een “goed gebalanceerd winkelportfolio”, waarbij de winkels ook kunnen dienen als logistieke hub voor online leveringen. Dat wordt een zeer belangrijke factor in de verwachte toekomstige groei, want Metro tekende vorig boekjaar een online verviervoudiging op – en wil die lijn zo lang mogelijk verder trekken.
Om de winstgevendheid te verhogen, mikt de retailer verder op een groter aandeel aan huismerken, een kleinere keuze per soort artikel en een eenvoudigere presentatie in de winkels. Zo zou meer dan de helft van de producten gewoon op palletten verkocht worden. In Roemenië leverde een project met een “gereduceerde complexiteit” in het productaanbod alvast erg goede resultaten op.
Innovatie
Daarnaast wil Metro heel erg de kaart van de technologie trekken, zowel om consumenten te ontzorgen als om medewerkers efficiënter te maken. Een opvallende innovatie is een experiment met een soort ‘Google glasses’ voor orderpickers, die daardoor alle producten veel sneller zouden moeten terugvinden.
Via een reeks apps zouden ook verkopers minder tijd moeten kunnen verspillen aan administratie, om zo klanten beter te kunnen begeleiden. Voor dat laatste heeft een gemiddelde winkelmedewerker maar 7% van zijn of haar tijd beschikbaar, viel op te tekenen tijdens de presentatie van CIO Timo Salsieder.
Net als Delhaize in België gaat ook Metro voor een elektronisch kassaticket: dat moet niet alleen papierverspilling tegengaan (puntjes in de strijd voor duurzaamheid!), maar ook het hele check-outproces veel sneller doen verlopen. Een van de belangrijkste redenen voor vertragingen aan de kassa is namelijk het wachten tot een fysiek kassaticket is afgedrukt, weet men in Düsseldorf.
Een van de opvallendste innovaties die Metro tijdens de Capital Markets Day voorstelde, was echter de ‘Wave’. Dat is een soort zelfscan met fraudecontrole: klanten kunnen hun boodschappen zelf scannen en lopen daarna naar een speciale kassazone, waar een toestel de winkelkar weegt en met een camera checkt of alle items keurig gescand zijn. Is alles in orde, dan duurt het hele check-outproces amper drie tot vijf seconden.
Duurzame banden
Een andere focus doorheen de urenlange presentatie van de liefst zeven directieleden was het smeden van duurzame banden. Dat kan op allerlei manieren: de juiste productmix voorzien zodat professionele klanten in Metro een ‘one stop shop’ vinden, klanten ontzorgen door in de winkels wat minder keuze aan te bieden en een getrouwheidsprogramma dat in Spanje goede resultaten leverde en nu internationaal wordt uitgerold.
Daarnaast is er echter ook een abonnementsprogramma voor horecaklanten, die nu de Duitse retailer kunnen inschakelen om de bezorging of afhaling van maaltijden te organiseren. Dat project loopt inmiddels in zestien landen en leverde de meer dan 22.000 inschrijvers al meer dan twaalf miljoen succesvolle reservaties op. Metro, van zijn kant, houdt een mooie premie én een hoop data over aan het programma.
Op Metro’s webshop is er ook steeds meer plaats voor externe verkopers: de totale omzet van de online marktplaats van de retailer moet naar meer dan drie miljard groeien tegen 2030, aldus CEO Greubel. Door de pan-Europese aanpak kunnen externe verkopers makkelijker klanten over heel Europa bereiken: het platform is namelijk overal hetzelfde, ook al wordt het maar land per land uitgerold. Voor dit jaar zijn na Duitsland en Spanje ook Italië en Portugal aan zet.
Tijd voor de vette jaren
De tijd om te investeren en te groeien is nú, weet financieel directeur Christian Baier. Hij zag zijn bedrijf de afgelopen tien jaar vervellen van een enorm conglomeraat naar een gefocuste groothandelaar – getuige het afstoten van onder andere warenhuisketen Galeria Kaufhof en de verzelfstandiging van de ketens Media Markt en Saturn tot Ceconomy.
Nu moeten de investeringen een versnelling hoger, meent Baier. De komende vier jaar zal Metro tot 2,5% van zijn jaaromzet terug investeren: dat geld zal vooral gaan naar technologie, infrastructuur en duurzaamheid (de retailer wil tegen 2040 koolstofneutraal zijn en dit jaar al zijn uitstoot met 37% verminderen). Desondanks maakt de CFO zich sterk dat ook de nettoschuld zal dalen, tot 2,5 keer de EBITDA van het bedrijf.
Na 2025 zouden de zwaarste investeringen dan achter de rug moeten zijn. Dan moet Metro de vruchten plukken van de nieuw ingeslagen weg en vooral upscalen – de omzet moet tegen 2030 gestegen zijn tot veertig miljard euro, bevestigde het management in koor. Als alles goed gaat, zal de combinatie van minder investeringen en veel meer omzet er dan pas écht voor zorgen dat de vette jaren aanbreken…