In de supermarkten en de webshop van Jumbo ontbreken momenteel ontbijtgranen van Kellogg’s en chips van Pringles. Discussies over prijsverhogingen leiden in heel Europa tot conflicten tussen foodretailers en fabrikanten.
“Werken aan oplossing”
Bepaalde referenties van de merken Kellogg’s en Pringles zijn momenteel niet meer verkrijgbaar in de Jumbo-supermarkten en evenmin online, meldt nu.nl. De betrokken bedrijven willen geen details geven over de situatie. Kellogg’s wil enkel kwijt dat het samen met Jumbo werkt aan een oplossing voor het probleem. De supermarktketen zegt in een reactie wel dat de retailer niet altijd meegaat in prijsstijgingen van leveranciers.
“Op basis van feiten en analyses bekijken we of een prijsstijging reëel is en te rechtvaardigen is vanuit hogere kosten voor grondstoffen, transport en/of energie”, aldus een woordvoerder. “We begrijpen dat leveranciers veranderingen in deze kosten verwerken in hun prijzen. Maar we zien ook dat er leveranciers zijn die het argument van inflatie gebruiken om hun marges te verhogen.” Jumbo rekent die prijsstijgingen naar eigen zeggen ook niet zomaar door naar de klant.
Verdenking van misbruik
Het is niet de eerste keer dat een conflict over prijsverhogingen zichtbaar wordt voor de klanten in de supermarkt. Vorige week nog werd duidelijk dat het evenmin botert tussen Albert Heijn en Nestlé: bij de Nederlandse marktleider zijn tijdelijk producten van KitKat, Nescafé, Maggi en Starbucks niet meer verkrijgbaar. Volgens Albert Heijn eist Nestlé een tariefverhoging van wel 20% – wat de fabrikant stellig ontkent.
De relaties tussen retailers en fabrikanten zijn gespannen in heel Europa. Merken willen de stijgende kosten voor grondstoffen, energie en transport kunnen doorrekenen, maar supermarkten verdenken hun leveranciers ervan dat ze misbruik maken van de situatie om de marges te verhogen. In België haalde Colruyt producten van Ferrero en Mondelez uit de rekken, in Duitsland deed Edeka hetzelfde met assortiment van met onder andere PepsiCo en L’Oréal.