Unilever gaat wereldwijd zeker 1500 jobs schrappen en tegelijk zijn structuur vereenvoudigen. De operatie zou de besluitvorming binnen het bedrijf moeten versnellen.
Vijf divisies
De FMCG-reus zal 15% van de functies in zijn ‘senior management’ schrappen en een aantal lagen afschaffen om de onderneming te vereenvoudigen. Samen met het wegsnijden van één op de twintig jobs in ‘junior management’ zou dat neerkomen op ongeveer 1500 jobs. De onderneming zal de vakbonden raadplegen over de plannen en benadrukte dat fabrieksarbeiders niet zullen worden getroffen door de reorganisatie.
De onderneming stapt af van haar huidige matrixstructuur en zal worden georganiseerd rond vijf afzonderlijke bedrijfseenheden: Schoonheid & Welzijn, Persoonlijke verzorging, Huishoudelijke verzorging, Voeding en IJs. Elke bedrijfstak krijgt de volledige verantwoordelijkheid voor zijn strategie, groei en winstontwikkeling. Analisten zien in de operatie ook een mogelijke voorbereiding om de voedingstak af te stoten.
“Ons nieuwe organisatiemodel is het afgelopen jaar ontwikkeld en is bedoeld om de verbetering in de prestaties van ons bedrijf voort te zetten”, verklaarde CEO Alan Jope in een persbericht. “Door over te schakelen op vijf categoriegerichte bedrijfsafdelingen kunnen we beter inspelen op consumenten- en kanaaltrends, met een duidelijke verantwoordelijkheid voor de resultaten. Groei blijft onze topprioriteit en deze veranderingen zullen ons streven daarnaar ondersteunen.”
Nieuw topbestuur
Met de nieuwe structuur voert Unilever vanaf 1 april ook diverse wijzigingen door in zijn managementteam. Zo wordt Fernando Fernandez (momenteel EVP Latijns-Amerika) President Schoonheid & Welzijn. Fabian Garcia (President Noord-Amerika) wordt dan weer President Persoonlijke Verzorging, terwijl Hanneke Faber (President Foods & Refreshment) President Voeding wordt. Peter ter Kulve en Matt Close blijven verantwoordelijk voor respectievelijk Huishoudelijke Verzorging en IJs, al wordt die laatste nu wel een volwaardige bedrijfstak.
COO Nitin Paranjpe krijgt tegelijk een nieuwe rol krijgt als Chief Transformation Officer en Chief People Officer, waarbij hij de leiding krijgt over de bedrijfstransformatie en het HR-departement. Sunny Jain, momenteel President Beauty & Personal Care, heeft dan weer besloten om het bedrijf te verlaten.
Onder druk
De veranderingen bij Unilever komen niet uit de lucht vallen. Topman Alan Jope staat al maanden onder druk om de omzetgroei weer aan te zwengelen, nadat het bedrijf zijn streefcijfers niet wist te halen. De afgelopen dagen kwam ook aan het licht dat de Amerikaanse activistische belegger Nelson Peltz een belang in het concern heeft genomen. Op de beurs van Londen spurtte het aandeel Unilever meteen daarop ruim 7% hoger, de sterkste stijging in achttien maanden.
In de voorbije weken trachtte Jope nog de consumententak van GSK, met merken als Sensodyne en Aquafresh, in te lijven. Zijn bod van vijftig miljard pond (zestig miljard euro) was echter onvoldoende voor GSK. Met die actie haalde hij bovendien de woede van heel wat beleggers op zijn hals, waarna de topman gedwongen werd om de interesse in de GSK-afdeling te laten varen, schrijft The Guardian.
Terry Smith, oprichter van Fundsmith en een van Unilevers grootste aandeelhouders, verklaarde achteraf dat het management zich moest richten op het verbeteren van zijn kernactiviteiten, ofwel moest aftreden. Smith had eerder al gezegd dat dat Unilever “de kluts kwijt was” en beschuldigde het management ervan duurzaamheid na te streven ten koste van de bedrijfsresultaten.