Volgens Duitse media is de beslissing al gevallen: Metro trekt zich terug uit België en India. Nu woensdag weten we het zeker: dan stelt CEO Steffen Greubel zijn strategische plannen voor.
“Noodoperatie”
De topman, die in mei vorig jaar aantrad, wil Metro slagkrachtiger en efficiënter maken. Hij bezocht volgens het Duitse zakenmagazine Handelsblatt de afgelopen maanden nagenoeg alle landen waar de groep actief is – en dat zijn er wel 34. Volgens het magazine bereidt Metro wel degelijk een vertrek voor uit België en India, zoals De Tijd vorige week al berichtte. Woensdag zal Greubel daarover meer details geven: dan presenteert hij zijn nieuwe strategie aan analisten en investeerders.
Goed nieuws hoeven de Belgische medewerkers volgens de Duitse berichtgeving niet te verwachten: de geplande verkoop van zeventien winkels onder de merknamen Metro en Makro is naar verluidt “een zuivere noodoperatie” wegens de jarenlange en grote verliezen – in het boekjaar 2019/20 ging het om een verlies van 44 miljoen euro op een omzet van 714 miljoen euro. Bovendien bemoeilijken de vakbonden een herstructurering van het bedrijf, schrijft het blad nog. Of er een koper wordt gevonden, is daarbij nog maar de vraag.
Ook uit India wil de groep zich terugtrekken. Daar is het bedrijf nochtans wél winstgevend, maar om er de concurrentie te blijven aangaan zouden te hoge investeringen nodig zijn. Daarom zoekt Metro er een strategische partner.