E-commercegigant Amazon is van plan om een fysieke modewinkel te openen, waarbij algoritmes klanten suggesties zullen doen over wat ze moeten passen. De eerste testwinkel, ‘Amazon Style’, zou in Californië gaan komen. Uiteraard gebeurt (bijna) alles er wel degelijk via een app.
Amazon Style
De eerste fysieke modewinkel van Amazon is bijna 2800 m² groot en komt in de buurt van Los Angeles. Net zoals in normale kledingwinkels hangen de kleren gewoon in rekken, maar klanten moeten via de Amazon-app een code scannen om een kleur en maat te kiezen die ze willen passen. Shoppers komen dan in een virtuele rij terecht voor de paskamer, die ze via hun smartphone kunnen ontgrendelen.
Eenmaal in het pashokje kunnen ze ongestoord verder winkelen door nieuwe items aan te vragen bij het winkelpersoneel. Die worden via een beveiligde, tweezijdige kast afgeleverd. Touchscreens in de pasruimte geven het winkelend publiek ook passuggesties, waarbij Amazon elk item dat een klant scant bijhoudt zodat de algoritmes de aanbevelingen kunnen personaliseren.
Bij het binnenkomen van de winkel kunnen klanten ook een stijlonderzoek invullen. Tegen de tijd dat een klant in een paskamer is aangekomen, hebben de winkelmedewerkers de gewenste artikelen klaargelegd – zowel kledingstukken die de klant heeft uitgekozenen als items die Amazon heeft uitgekozen.
Het lijkt erop dat de e-commercegigant de mode-industrie heeft uitgekozen als zijn volgende doel om te “verstoren”. Eerder ontketende Amazon al een ware revolutie in de supermarktsector met de introductie van zijn kassaloze winkels. “We zouden niets in de fysieke detailhandel doen tenzij we voelden dat we de klantenervaring aanzienlijk konden verbeteren,” citeert Charged Retail Amazon-directeur Simoina Vasen.