Verrassend genoeg was 2021 een recordjaar voor Docks Bruxsel. Dat had het winkelcentrum te danken aan de Brusselaars die, soms voor het eerst, in de eigen buurt gingen winkelen.
Beter dan in 2019
Docks Bruxsel kreeg in 2021 5,7 miljoen bezoekers over de vloer, waarmee het jonge winkelcentrum steeds dichter aanleunt bij ’s lands grootste winkelcentrum: Wijnegem kreeg afgelopen jaar 6 miljoen bezoekers over de vloer. In tegenstelling tot die laatste heeft Docks vorig jaar de eigen records echter wel verbroken, zelfs in vergelijking met pre-coronajaar 2019.
“Van zodra het shoppen op afspraak voorbij was, zagen we de cijfers meteen heel sterk stijgen”, ziet directeur Mathias Blot, “en sinds mei is het niet meer gestopt.” Vooral in het laatste kwartaal was de groei opmerkelijk: ten opzichte van 2019 waren er 31% meer bezoekers, terwijl branchevereniging BLSC een gemiddelde daling van 11% optekende in andere Belgische winkelcentra.
Vooral op werkdagen
Het consumentengedrag is mee geëvolueerd: tot juni shopten bezoekers snel en doelgericht, maar halverwege de maand kwamen de gezinnen terug om te wandelen en een familiemoment te beleven. Volgens Blot is het één van de drie verklaringen voor de groei. “We zijn ons actief blijven positioneren als belevingscentrum en blijven communiceren, zeker naar families toe. Zo hadden wij dit jaar wel (coronaproof) een Sinterklaas en trok onze schaatspiste meer dan 15.000 bezoekers aan.”
De aanwezigheid van nieuwe winkels en horeca is een tweede verklaring. Onder andere Courir, Action en Dunkin’ Donuts zijn er als publiekstrekkers bijgekomen. Blot zag ook heel wat nieuwe klanten dit jaar: mensen van dichterbij. De veel sterkere lokale consumptie is zo een derde verklaring. “Consumenten werkten van thuis uit en deden hun boodschappen plots in de buurt. Mensen namen ook minder de auto”, aldus Blot. “Voor het eerst in jaren was daardoor de sterkste groei op weekdagen te zien: 30% meer, en op zaterdag ‘maar’ 15% meer. Precies omgekeerd als voor de pandemie.”
Lego-center brengt hoop
Voor 2022 zijn de verwachtingen hooggespannen, want over zes maanden opent Lego Discovery Center. Dat entertainmentpark moet bezoekers van over het hele land (en daarbuiten) naar Docks Bruxsel brengen. Het wordt ook een belangrijk jaar voor de horeca en moderetailers, die nog steeds hard zijn getroffen door de pandemie. “Het Lego Discovery Center brengt mensen voor een halve of hele dag, ook op woensdag en op zondag. Dat zal de horeca de broodnodige zuurstof geven”, zegt Blot.
Naarmate het gewone leven herneemt, verwacht Blot deze zomer ook een herstel in de kledingverkoop. In 2021 waren decoratie, beauty, sieraden, optiek en (al iets vertragend) technologie de best presterende sectoren. “Ook retailers die niet per se meer bezoekers over de vloer kregen, zagen wel het gemiddelde winkelmandje omhooggaan.”