Merkfabrikanten Nestlé en Ad van Geloven (Mora) leveren momenteel geen producten meer aan supermarktketen Albert Heijn. Oorzaak is onenigheid over prijsverhogingen die de producenten willen doorvoeren.
Gespannen relaties
Producten van onder andere KitKat, Nescafé, Maggi, Mora en Van Dobben zouden momenteel ontbreken in de schappen bij Albert Heijn. Dat blijkt uit reacties van klanten op sociale media. Aan Distrifood hebben bronnen binnen Albert Heijn bevestigd dat er onenigheid is over prijsverhogingen die de fabrikanten willen doorvoeren: de supermarktketen wil op die vraag niet ingaan. Daarop zouden zowel Nestlé als Ad van Geloven hebben besloten om niet langer te leveren aan de retailer.
Aan De Tijd verklaart AH-woordvoerder Ann Maes dat Nestlé de prijzen met meer dan 20% wil verhogen. “Dat aanvaarden wij niet”, zegt ze. Het dispuut met diepvriesproducent Ad van Geloven zou bijna van de baan zijn.
Het conflict is tekenend voor de gespannen relaties tussen retailers en hun leveranciers in heel Europa. Als gevolg van de enorme stijging van de kosten voor grondstoffen, transport en energie willen zowel merk- als huismerkfabrikanten de tarieven significant verhogen. Dat is niet naar de zin van de foodretailers, die hun leveranciers ervan verdenken dat ze van de gelegenheid misbruik maken om de prijzen onevenredig te verhogen en zo hun marges op te pompen.
“Onverklaarbare verschillen”
Vorige maand nog beschuldigde operationeel directeur Marc Hofman van Colruyt Group fabrikanten van opportunisme: “We zien grote en onverklaarbare verschillen tussen producenten van gelijkaardige producten”, stelde hij toen tegenover RetailDetail. In Nederlandse vakmedia deed Ton van Veen, financieel directeur van Jumbo, recent gelijkaardige uitspraken.
De moeizame onderhandelingen tussen retailers en fabrikanten leiden hier en daar ook tot openlijke boycots en delistings. Bij Colruyt verdwenen producten van Nutella en Mondelez uit de rekken, de Duitse marktleider Edeka ligt in conflict met onder andere PepsiCo en L’Oréal.