Unilever heeft zijn oog laten vallen op de consumententak van farmareus GlaxoSmithKline (GSK). Het zou de grootste overname ooit kunnen worden voor de multinational, maar een deal is lang niet zeker.
Onderwaardering
Afgelopen zaterdag meldde GSK dat het een ongevraagd bod van 50 miljard pond (bijna 60 miljard euro) van Unilever op zijn consumentendivisie heeft afgewezen. Die afdeling, een joint venture die het samen met Pfizer controleert, produceert onder meer Advil-pijnstillers en diverse tandpastamerken als Sensodyne, Paradontax en Aquafresh.
GSK ontving vorig jaar al drie biedingen van Unilever – het laatste op 20 december. Ze werden allemaal verworpen “op basis van het feit dat ze de eenheid en haar toekomstperspectieven fundamenteel onderwaardeerden”, aldus het farmabedrijf in een verklaring.
Herschikking portfolio
Unilever heeft de interesse bevestigd en zei dat de healthcare-divisie van GSK strategisch zeer goed zou passen in de toekomstige plannen van het concern, dat zich sterker focust op gezondheids-, beauty- en hygiëneproducten. Daar liggen volgens het bedrijf meer kansen voor groei en hogere winstmarges, schrijft Business Insider.
GSK heeft eerder al aangegeven dat het de consumentendivisie wil afsplitsen. Daarbij liggen alle opties open, inclusief een afzonderlijke beursnotering of een overname. Naast Unilever hebben ook al verschillende investeringsmaatschappijen zich gemeld.
Volgens Bloomberg zou Unilever achter de schermen al werken aan een hoger bod. Die info is evenwel nergens officieel bevestigd. Mocht het tot een deal komen, is het meteen de grootste overname uit de geschiedenis van het levensmiddelenconcern.