Fast Retailing, de moedermaatschappij van het Japanse kledingmerk Uniqlo, zag zijn winst tussen september en november verder aangroeien onder impuls van de overzeese markten. In eigen land en in China moest het merk wel terrein prijsgeven.
Trendbreuk
De resultaten markeren een ommekeer bij Uniqlo ten opzichte van de afgelopen jaren, toen China en Japan net de belangrijkste motoren voor de omzet- en winstgroei van de retailer waren.
In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar stegen de globale opbrengsten met 1,2% tot 627,4 miljard yen (4,77 miljard euro). De operationele winst klom 5,6% hoger naar 119,4 miljard yen (900 miljoen euro) en klopte daarmee ruimschoots de analistenverwachtingen, meldt Reuters.
De internationale activiteiten van Uniqlo boekten recordresultaten, dankzij de verkoop in Zuid-Azië, Noord-Amerika en Europa. Anderzijds woog de pandemie op de cijfers in China, terwijl het warme weer in Japan de verkoop van herfst- en winterkleding drukte.
Winkelopeningen
Het modebedrijf verklaarde eerder dat het rekent op een geleidelijk herstel in China, naarmate de vaccinatiecampagne vordert. In november opende het merk zijn derde megastore op het Chinese vasteland en het is de bedoeling om er de komende jaren honderden winkels te openen.
Voor het volledige boekjaar, dat eindigt in augustus, gaat Fast Retailing nog steeds uit van een operationele winst van 270 miljard yen (ruim twee miljard euro). Dat zou een stijging op jaarbasis met 8,4% inhouden.