Ochama is met een dikke maand vertraging gestart in Nederland: de dochterformule van de Chinese e-commercereus JD.com opende vandaag de webshop en twee gerobotiseerde afhaalpunten.
Robots picken de pakjes
Ochama is officieel van start gegaan in Nederland. De webshop belooft zowel food als non-food aan scherpe prijzen: het platform is enkel toegankelijk voor leden, die voor 10 euro per jaar 10% korting krijgen op alles. Het assortiment van nu 7.000 items wordt de komende tijd nog verder aangevuld, maar belooft alles van voeding over verzorgingsproducten tot woonaccessoires te beslaan. Het foodassortiment zou de nieuwkomer – een dochter van Chinese e-commercereus JD.com – inkopen bij Superunie, een Nederlandse inkoopalliantie, aldus Distrifood.
Vooral opvallend zijn de gerobotiseerde afhaalpunten. De eerste twee pick-upwinkels hebben de deuren geopend in Leiden en Rotterdam, nog twee vestigingen in Utrecht en Amsterdam (Diemen) zijn al aangekondigd. In die afhaalshops kunnen klanten nog de dag zelf hun onlinebestellingen ophalen, belooft de formule. Dat is mogelijk dankzij robotfulfilment: robots doen de orderpicking voor de neus van de consument. Ook thuisbezorging is niettemin mogelijk.
Omnichannel en “amazing”
Moederbedrijf JD.com heeft van e-commercelogistiek haar specialiteit gemaakt en werkt ook in China met volledig geautomatiseerde robotmagazijnen. Toch zijn in de afhaalwinkels nog 14 à 20 medewerkers actief, weet Twinkle. Zij informeren de klanten, al biedt het winkelpunt ook een showroom waar een deel van het assortiment – bijvoorbeeld speelgoed en elektronica – te zien is.
Ochama, een samentrekking van Omnichannel en Amazing, noemt haar robottechnologie “de toekomst van retail”. “We hebben grote ambities en gebruiken het komende jaar om de mensen kennis te laten maken met ons concept”, aldus coo Mark den Butter. Oorspronkelijk zouden de eerste winkels weliswaar al in december opengaan, maar na een pilot in Leiden liep dat vertraging op tot nu.