In 2020 zag Picnic de omzet bijna verdubbelen, onder meer dankzij een forse expansie in Duitsland. Winstgevend is de online supermarkt vooralsnog niet, want het verlies liep opnieuw in de tientallen miljoenen.
Groei belangrijker dan winst
De opbrengsten van Picnic stegen in coronajaar 2020 van 232 miljoen euro naar 455 miljoen euro, een toename met 96%. In dat jaar was de Nederlandse websuper enkel actief in eigen land en in Duitsland. De omzet in Nederland groeide met 80% en die in Duitsland zelfs met 252%. Vorig jaar zette de online supermarkt ook zijn eerste stappen in Frankrijk.
Qua rentabiliteit boekte Picnic weinig vooruitgang: het bedrijfsresultaat dook 77,5 miljoen euro in het rood. Een jaar eerder bedroeg het bedrijfsverlies nog 82,5 miljoen euro. Het nettoverlies kwam uit op 44,8 miljoen euro, meldt RTL Nieuws.
Berg cash
Aangezien Picnic nog steeds over een ijzersterke balans beschikt, zijn die rode cijfers nauwelijks een zorg voor het bedrijf. De solvabiliteit (verhouding eigen vermogen / balanstotaal) daalde wel van 80% naar ongeveer 56%, maar eind 2020 zat er nog steeds 90 miljoen euro in de kas. Bovendien haalde Picnic in september van vorig jaar opnieuw 600 miljoen euro groeigeld op.
De verwachting is dan ook dat het bedrijf zijn investeringsstrategie in de komende jaren nog zal versnellen. In 2020 pompte de websuper zo’n 90 miljoen euro in de uitbouw van zijn activiteiten, met onder meer nieuwe bezorgwagens en distributiecentra. Uiteraard nam ook het personeelsbestand fors toe: gerekend in voltijdsequivalenten steeg dat van 510 naar 937.