Minder op ‘Belgische’ producten
AC Nielsen vergeleek tussen juli en november van vorig jaar de prijzen van vijftig merkproducten bij verschillende supermarkten. Bij het onderzoek maakte het een onderscheid tussen supermarkten binnen en buiten een straal van tien kilometer rond een Albert Heijn, staat vandaag te lezen in De Standaard.
Vooral op producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan gebruiken, worden de prijsverschillen groter: soms was er zelfs sprake van een prijsverschil tot tien procent. In Nederland liggen de prijzen immers gemiddeld dan ook twaalf procent lager dan in België. Bij typische Belgische producten liggen de prijzen meestal dichter bij elkaar.
Colruyt zou de grootste katalysator zijn voor de prijsdalingen bij andere ketens: zodra er een Albert Heijn in de buurt opent, zien zij zich verplicht om hun prijzen aan te passen waar nodig. Daardoor moeten ook andere ketens reageren, waardoor de prijzen in de buurt van een Albert Heijn gemiddeld lager uitkomen dan wanneer er in de ruime omtrek geen supermarkt van het Nederlandse concern te vinden is.
Momenteel heeft Albert Heijn zo’n twintig filialen in België. Binnen twee jaar wil het dat aantal optrekken naar vijftig stuks.