Cameleon viert dinsdag haar eenjarig bestaan na de doorstart. Dat zorgt meteen voor nieuwe ambities: de outletretailer wil een winkel in Vlaanderen, gaat voor tweedehands en onderzoekt e-commerce.
Winkel als ‘destination street’
Een jaar nadat Cameleon opkrabbelde uit het faillissement bulkt de Belgische formule alweer van de ambitie. Dinsdag blaast de retailer één kaarsje uit als Rengo, de nieuwe houdstermaatschappij die ook de medewerkers betrok bij de doorstart. CEO Pascale Switten is trots dat het bedrijf vandaag weer financieel gezond is, zeker na zo’n moeilijk en volatiel jaar.
“We hebben de kostenstructuur aangepakt en vooral ook onze aankoopstrategie herzien. We bestellen nu bij in functie van wat er in de winkels nodig is, zo houden we de voorraden in de hand”, vertelt Switten. Maar de grootste verwezenlijking is toch het nieuwe winkelconcept in de vestiging van Sint-Lambrechts-Woluwe. Rengo Street maakt van de outletwinkel een echte bestemming, waar mensen terechtkunnen voor een stukje taart, boeken, planten en meer.
“Afgelopen weekend kwam Jacques Borlée zijn nieuwe boek voorstellen. We werken samen met een Gentse boekenuitgeverij, we hebben een Vietnamees restaurant Hanoi Station en we verkopen tal van Belgische merken zoals Gimber en Nona”, legt Switten de nieuwe identiteit uit, die rond samenwerking en circulariteit draait.
Vlaamse winkel gezocht
Aangezien ook Vlaamse consumenten Cameleon kennen, wil de formule graag uitbreiden naar Vlaanderen. Het project staat nog in de startfase, maar er wordt wel concreet gezocht naar een pand of locatie. De eerste contacten zijn gelegd. “Het zal een winkel van 1500 à 2000 m² worden, vergelijkbaar met de vestiging in Genval.” Ook die vestiging wordt komend jaar aangepakt.
Tegelijk zit digitalisering in de pijplijn. “We willen natuurlijk voor het hele phygital-concept gaan, maar hoe? We mogen onze broek er niet aan scheuren”, overweegt Switten de opties. In het verleden maakte online-aanbieder Snapstore deel uit van de groep. Hoewel vooruitstrevend, betekende het een financiële aderlating. Snapstore moest worden verkocht.
Werkgroep voor tweedehands
Het bedrijf zoekt een oplossing die strookt met haar ecologische waarden. “Misschien kan click & collect of bezorging met de fiets. Maar als het straks heel veel vervuilende pakketjes verzenden en terugsturen betekent, kiezen we er misschien voor om het niet te doen. In ieder geval willen we onze identiteit trouw blijven en niet meer in de valkuilen van weleer trappen door te snel te gaan.”
Op dezelfde manier gaat Cameleon aan de slag met tweedehands. Een interne werkgroep – een winkelmedewerkster, een inkoopster en iemand van de marketingafdeling – bekijkt hoe dat naar de winkels te brengen. Liefst wil de retailer dat mensen ook zelf kleren kunnen binnenbrengen in ruil voor een waardebon. Het upcyclen van kleren kan dan een volgende stap zijn, helemaal in lijn met het circulaire model.