Ceconomy, moedermaatschappij van onder meer MediaMarkt, is het voorbije jaar meer dan goed doorgekomen. Dat dankt het concern vooral aan zijn succesvolle omnichannnelstrategie.
Online boost
Ondanks de gedwongen winkelsluitingen in een aantal landen, wist de elektronicareus de organische omzet in het boekjaar 2020-2021 toch met 3,8% op te krikken tot 21,4 miljard euro. De bedrijfswinst (ebit) bleef nagenoeg stabiel en kwam uit op 237 miljoen euro.
De doorgedreven omnichannelstrategie van Ceconomy bleek een enorm voordeel tijdens de lockdowns: de online omzet groeide met bijna 65% tot 6,9 miljard euro. Dat compenseerde ruimschoots de terugval in de fysieke winkels ten gevolge van de winkelsluitingen. Vooral in Nederland en Duitsland golden er lange tijd strenge restricties. In landen als Italië, Spanje en Turkije deden de winkels het dan weer zeer goed.
“Het afgelopen boekjaar was een ware vuurproef voor ons bedrijf en we zijn daarvoor geslaagd”, zei CEO Karsten Wildberger in een toelichting bij de resultaten. “We groeiden ondanks het feit dat de pandemiegerelateerde beperkingen veel ingrijpender waren dan in het voorgaande jaar.”
Strategie vervolmaken
In de voorbij twaalf maanden heeft Ceconomy zijn klantgerichte omnichannelstrategie nog verder uitgerold. Vorige maand opende MediaMarkt een nieuwe belevingswinkel in Rotterdam, na Millaan meteen de tweede stad waarin de elektronicagigant dat concept introduceert. In Duitsland en Spanje lanceerde MediaMarkt dan weer met succes een marktplaats en het is de bedoeling om daar volgend jaar ook in Nederland en Oostenrijk mee te starten.
Gezien de huidige onzekerheid, zowel wat betreft de pandemie als in verband met de internationale bevoorradingsketens, waagt Ceconomy zich niet aan concrete voorspellingen voor het lopende boekjaar. Het concern houdt het bij een “lichte stijging van de omzet” en mikt op “een zeer aanzienlijke verbetering van de aangepaste bedrijfswinst.” Zodra de omstandigheden het toelaten, zal de onderneming haar prognoses meer preciseren.