Optimisme troef na recordjaar
2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce dankzij een omzetgroei met 25,66% ten opzichte van 2012, goed voor een totaal van 1,91 miljard euro. Ook 2014 ziet er veelbelovend uit: BeCommerce schat de omzet voor dit jaar op 2 miljard euro. De Belgische online handelaars zijn namelijk optimistisch gestemd, zo blijkt uit een enquête van BeCommerce bij 600 bedrijfsleiders (van pure players en omnichannelbedrijven).
Het overgrote deel van de ondervraagden (91%) voorspelt in 2014 een sterke groei van de online aankopen. In 2013 vonden 59% van de verkopen in België plaats, maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen. 56% van de webhandelaars denken bovendien dat binnen twee jaar internet het belangrijkste bestelkanaal zal worden. In 2012 waren nog maar 21% van de bedrijfsleiders die mening toegedaan.
De webshops omarmen ook volop de sociale media: 47% ziet Facebook als een invloedrijk kanaal, dat meer en meer het aankoopgedrag van consumenten stuurt. “Het aannemen van een strategie gericht op ‘social media’ als Facebook, Twitter en Pinterest speelt een essentiële rol in de online verkoop”, zegt gedelegeerd bestuurder Carine Moitier: “De interactie tussen fans en klanten van een bepaald merk beïnvloedt hun ervaring en tevredenheid en laat zich meten in termen van conversatie en transacties.”
9 webwinkels op de 10 zoeken personeel
Dat optimisme heeft ook een invloed op de werkgelegenheid in de sector: één op de drie bedrijven telt al 11 tot 20 medewerkers. 87% van de webwinkels zijn van plan dit jaar nieuwe medewerkers aan te werven. Ze zoeken vooral specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voor de klantendienst. Ter herinnering: in België komt er gemiddeld elke dag een nieuwe webwinkel bij.
“E-commerce opent de deur voor tal van nieuwe profielen. We zien trouwens dat meer en meer universiteiten bacheloropleidingen voor e-commerce aanbieden, met het oog op beroepen zoals webmanager, community manager, verantwoordelijke voor online verkoop, ontwerper van e-marketingcampagnes, zelfs oprichter van een e-commercebedrijf,” zegt voorzitter Patricia Ceysens van BeCommerce.
Veruit de meeste webwinkels opereren trouwens zelfstandig: in 2013 hing 66% van de webwinkels van geen enkel hoofdkantoor in België of in het buitenland af. In 2007 was dat nog maar 27%. Dat het gros van dat personeel in het buitenland zou werken, zou eveneens een fabeltje zijn: vandaag is 78% van het e-commercepersoneel actief in België.
Ruim één webshop op de twee in m-commerce
2013 zal ook de geschiedenis ingaan als het jaar waarin m-commerce doorbrak: liefst 55 procent van de webshops laat intussen al aankopen toe via smartphone of tablet, dat is een verviervoudiging tegenover 2011. Van de handelaars die nog niet ‘mobiel’ zijn gegaan, wil 37% daar voor het einde van het jaar werk van maken.
Elk van de reeds actieve bedrijven heeft een mobiele website, maar slechts de helft beschikt ook over een mobiele applicatie. Het geprefereerder systeem voor mobiele apps is daarbij nog altijd iOS (66%), maar Android (60%) en Windows (33%) vormen voor het eerst een serieuze bedreiging.
Driekwart van de webwinkels is tevreden met het m-commerce resultaat, in 2011 was dat nog maar 57%. Wel valt op dat de meesten m-commerce veeleer zien als een manier om klanten een betere service te verlenen dan als een middel om meer te verkopen. Wat niet wegneemt dat het aantal webwinkels dat intussen al 10% van zijn omzet haalt uit mobiele verkoop, vorig jaar wel verdubbeld is naar nu al 10%.
Gemiddelde aankoopbedrag boven 100 euro
Uit de enquête van BeCommerce blijkt voorts dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12% zelfs hoger dan 500 euro: het mooiste bewijs dat de Belg zijn koudwatervrees volledig kwijt is.
Voor het overige is de internetconsument wel erg voorspelbaar. Hij of zij koopt vooral kleding (35%), binnenhuisdecoratie (30%), hardware en software (24%), speelgoed (23%) en keukenapparaten (20%), betaalt die hoofdzakelijk met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. Ook zijn afhaalsystemen zoals Kiala (39%) en Mondial Relay (14%) de laatste twee jaar in opmars.